Home Afvallen Afvallen gedurende en na de menopauze

Afvallen gedurende en na de menopauze

0
DELEN
afvallen menopauze

Wanneer je als vrouw in de menopauze terechtkomt, kan het een stuk lastiger zijn om af te vallen. Toch zijn er bepaalde zaken waar je op kunt letten. Het is immers wel degelijk mogelijk om af te vallen tijdens of na de menopauze. 

Menopauze

Het vrouwenlichaam is aan flinke veranderingen onderhevig bij het ouder worden. Toen je nog jong was kon je misschien eten wat je wilde en kwam je geen kilo aan. Vrouwen die in de menopauze zitten moeten echter op hun tellen -of beter gezegd: kilo’s- passen. Heb jij ook al soms het idee dat je al aankomt door alleen maar naar eten te kijken…? De stofwisseling van vrouwen in en na de menopauze verloopt trager. Vooral na de menopauze -dit is na de laatste menstruatie- is het bijzonder lastig om gewicht te verliezen. Geef echter nooit de moed op! Want ook als je ouder wordt is het nog heel goed mogelijk om naar een gezond lichaamsgewicht toe te werken, en dat gewicht te behouden. Hoe kan je het beste afvallen tijdens en na de menopauze?

Let op het eetpatroon maar ook op wat je eet

Veel mensen denken bij afvallen direct aan het maken van compleet andere voedingskeuzes. Natuurlijk is het belangrijk om zo gezond mogelijk te eten, en het liefst alleen datgene op je bordje te leggen wat de natuur in pure vorm jou biedt. Maar net zo belangrijk is het om te letten op je eetpatroon en op de hoeveelheid calorieën die je eet. Want ook natuurlijke producten kunnen dikmakers zijn als je er teveel van eet…. Ga niet opeens drastisch lijnen. Anders bereik je het tegenovergestelde omdat je lichaam dan in de spaarstand schiet. Probeer je te houden aan de richtlijn van maximaal 1800 calorieën per dag. Deze richtlijn is bedoeld voor vrouwen na de menopauze (dus in de overgangsperiode) die willen afvallen. Ben je veel te zwaar? Overweeg dan om tot maximaal 1500 calorieën per dag binnen te krijgen maar nooit minder dan dat!

Kies voor voedingsmiddelen die jouw lichaam écht voeden

Gedurende en na de menopauze is het extra belangrijk om te letten op wat je eet. Kies daarom uitsluitend voor voedingsmiddelen die jouw lichaam écht voeden! Je zult je moeten richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Bedenk dat je niet alleen eet om je honger te stillen… Verminder het aantal calorieën naar maximaal 1800 per dag en minimaal 1500. Ga met jezelf een uitdaging aan en eet geen voeding waarin transvetten zitten, suikers of eenvoudige koolhydraten. Ook zorg je ervoor dat je producten waarin veel toegevoegde zouten zitten links laat liggen.

Hieronder hebben we enkele voorbeelden geplaatst van voedingsmiddelen die je kunt opnemen in je dieet:

  • Groene bladgroenten maar ook andere gekleurde groenten
  • Omega-3-rijke vissen zoals zalm, haring en makreel
  • Andere eiwitbronnen zoals eieren, noten en zaden
  • Bessen
  • Vruchten en fruit (met mate!)
  • Volkoren producten
  • Vezelrijk en vetarm voedsel (bonen bijvoorbeeld)
  • Zuivelproducten waarin weinig vetten zitten zoals yoghurt

Drink vooral veel water

Veel dieetgoeroes zweren bij het drinken van water om snel en verantwoord af te kunnen vallen. En ook wij zijn van mening dat vrouwen na de menopauze vooral veel water moeten drinken. Niet alleen hydrateer je daarmee het lichaam zodat het afvalstoffen goed kan afvoeren, ook helpt het bij een goede spijsvertering en blijft je hongergevoel langer weg. Water drinken is zelfs een probaat middel tegen opvliegers, waar vrouwen in de overgang last van hebben.

Afvallen na de menopauze? Beweeg veel en blijf actief!

Met name krachttraining is belangrijk voor vrouwen bij het ouder worden. Na de menopauze wordt er minder oestrogeen aangemaakt waardoor de botten zwakker worden. Met krachttraining oefen je druk uit op de botten. Het lichaam maakt dan meer botweefsel aan waardoor het botverlies deels opgevangen wordt. Doe push-up oefeningen of ga gewichtheffen. Probeer krachttraining af te wisselen met lichte cardio oefeningen. Overigens is krachttraining heel goed voor de stofwisseling en verbrandt je daardoor gemakkelijker lichaamsvet. Met fitness versterk je ook je spieren en verhoog je de spiermassa. Nu moet je weten dat spieren veel energie verbranden om te kunnen werken. Meer spiermassa = meer calorieën verbranden! Vindt je het lastig om dagelijks aan voldoende beweging te komen? Daag jezelf dan uit en gebruik fitness apps of sport apps waarmee je jouw voortgang kunt bekijken. Een goede sport app die alle resultaten bijhoudt is Strava.

Menopauze, gewichtstoename en veranderende hormoonspiegel

Waarom is het zo lastig om tijdens de menopauze af te vallen laat staan op gewicht te blijven? Tijdens de menopauze veranderen de hormoonspiegels. Zo daalt onder andere de hoeveelheid oestrogeen. Dat merk je onder meer doordat het lichaamsvet op bepaalde plekken verdwijnt en het vet rondom de taille toeneemt. De meeste vrouwen die in de overgang zitten krijgen naast aankomen in gewicht ook te maken met het proces van veroudering. Dit proces verloopt na de menopauze sneller dan ooit. En daarbij speelt ook genetica een rol. De één wordt nou eenmaal sneller oud dan de ander.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here