Home fitness oefeningen Hoe voer je een goede lunge uit?

Hoe voer je een goede lunge uit?

0
DELEN

Een lunge is een effectieve oefening voor je onderlichaam. De oefening mag eigenlijk niet ontbreken wanneer je fitter en strakker wilt worden. Ook mensen die willen afvallen doen er goed aan om de lunge geregeld te doen. Maar hoe kun je een goede lunge uitvoeren?

Wat is een lunge?

Een lunge is een fitness oefening die de spieren in je onderlichaam versterkt. Je hebt voor de oefening niets nodig. Een matje kan eventueel, maar is geen echte noodzaak. Ook kun je aanvullend wat gewichten gebruiken, maar ook zonder kun je de oefening prima doen. Met de lunge train je je volledige onderlichaam: je billen, je benen en je hamstrings.

Hoe doe je een lunge?

Ga staan met je benen op heupbreedte en houd je buikspieren aangespannen. Zet nu met één been een flinke pas naar voren. Laat het andere been staan. Nu zak je naar beneden, zodat je voorste been in een hoek van ongeveer negentig graden komt te staan. Let er ook op dat je onderste been de vloer bijna raakt. Houd even vast in deze positie. Daarna ga je opnieuw omhoog, zet je een stap terug en doe je hetzelfde met je andere been. Let er tijdens de hele oefening goed op dat je knie van het been dat voor staat niet voorbij je teen komt. Houd ook je rug goed recht. Zo voorkom je blessures.

Hoe maak je de oefening makkelijker?

Een lunge kan wat lastig zijn als je nog niet veel sport. Zak gerust wat minder diep en wanneer je bekender bent met de oefening, kun je het langzaam uitbreiden en steeds dieper zakken. Heb je moeite met je balans? Zet dan een stoel bij je neer en houd je vast aan de leuning.

Hoe maak je de lunge uitdagender?

Wil je juist wat meer uitdaging bij deze oefening? Houd dan gewichten vast voor meer weerstand. Ook kun je in plaats van een stap ook een sprong nemen. Hiermee verhoog je ook nog eens je hartslag en maak je er niet alleen een kracht- maar ook een cardio-oefening voor.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here