Home Afvallen Vitaminen gebruiken om af te vallen?

Vitaminen gebruiken om af te vallen?

0
DELEN
vitamines afvallen

Kunnen vitamines of supplementen helpen met het afvallen? Zo ja, welke vitamines kunnen je hier dan bij helpen?

Afvallen

Gewicht verliezen is bepaald niet gemakkelijk. En wat zou het daarom toch een uitkomst zijn als er een supplement bestond waarmee je kon afvallen. Dan zou je niet meer op de calorieën hoeven te letten en kon je die vervelende sportschool links laten liggen. Je zou de hele avond op de bank kunnen liggen, kijkend naar je favoriete series. Maar in werkelijkheid is afvallen niet eenvoudig. Je moet er veel voor doen om op gewicht te blijven en al helemaal om gewicht te verliezen. Maar helpen vitaminen nou echt niet bij het afvallen? Het lichaam kan toch niet zonder vitaminen? Is er een ‘wondervitamine’ die wél helpt bij het verbranden van vet? Of de stofwisseling activeert? 

Supplementen helpen gewicht te verliezen, zeggen ze…

Let voor de grap eens op het aanbod van supplementen bij de drogisterij of apotheek. Hele schappen worden gevuld met allerlei producten waarvan de fabrikanten pretenderen dat ze gewichtsverlies kunnen bevorderen. Tegenwoordig wordt groene thee zelfs als supplement verkocht. Ook omega-3 vetzuren, vitamine B12 en calcium worden aangeprezen. Maar van al deze supplementen is nooit aangetoond dat ze daadwerkelijk het lichaam aanzetten om vet te verbranden of de stofwisseling versnellen. De vermeende voordelen zijn dus nooit bewezen. Laat staan dat ze goed zijn onderbouwd. In dit artikel gaan we in op de hysterie rondom 3 supplementen waarvan 2 vitaminen: Vitamine D, vitamine B12 en omega-3 vetzuren. Laten we eens beginnen met Vitamine D. Want dit is wel een hele interessante vitamine… Zou het dan toch…?

Helpt vitamine D bij gewichtsverlies?

Jouw lichaam heeft vitamine D nodig om o.a. calcium op te kunnen nemen. De vitamine is onmisbaar en houdt je botten sterk. Deskundigen kunnen echter nog niet met zekerheid zeggen dat het helpt bij het verliezen van gewicht. Diverse studies tonen echter wel aan dat vrouwen met overgewicht en in de overgang, gezonder werden na de verhoging van het vitamine D niveau en vervolgens meer gewicht verloren dan vrouwen die niet dit niveau bereikten! Er is echter wel veel meer onderzoek nodig om deze opzienbarende resultaten te testen. Ook moet worden bekeken hoe vitamine D supplementen het beste moeten worden toegepast voor het beste resultaat. Dus helpt vitamine D bij het afvallen? Waarschijnlijk wel! Alleen is er wel veel meer onderzoek nodig.

Hoe jouw dagelijkse dosis vitamine D verhogen?

Supplementen zijn duur. Heel duur. Je kan zelf op een natuurlijke wijze je vitamine D niveau verhogen en daarmee geld besparen. Hoe kan je de dagelijkse dosis vitamine D verhogen? We raden je aan om dagelijks een bepaalde dosis vitamine D uit de volgende voedingsproducten te halen:

  • Zuivelproducten
  • Granen
  • Vette vis (zoals haring, zalm, makreel en tonijn)
  • Eieren

Daarnaast maakt het lichaam ook vitamine D aan wanneer de huid aan zonlicht bloot wordt gesteld. We raden je aan om dagelijks een wandeling te maken om zodoende wat zonlicht te krijgen. Kijk echter uit voor teveel blootstelling aan de zon. Dit verhoogt namelijk weer het risico op huidkanker. Tot zover vitamine D. Laten we nu eens kijken naar de effecten van vitamine B12 op het verliezen van gewicht en afvallen.

Vitamine B12 (B-12) en afvallen

In het buitenland is vitamine B12 een populair supplement voor mensen die willen afvallen. Zij nemen het in de vorm van pillen of laten deze vitamine injecteren. Men verwacht van vitamine B12 dat het de stofwisseling verhoogt en dat daarmee de vetverbranding toeneemt. Er zijn echter geen bewijzen gevonden dat deze vitamine daadwerkelijk het gewichtsverlies bevordert!

Wel heeft je lichaam behoefte aan vitamine B12

Het menselijk lichaam heeft behoefte aan vitamine B12. Zonder deze belangrijke vitamine verslechtert de zenuwfunctie al snel. Ook biedt deze vitamine ondersteuning aan de bloedcellen en heeft het een onmisbare functie bij het beschermen van de DNA. Voeg daarom dagelijks voedingsmiddelen toe aan je maaltijden die voldoende B12 bevatten. Voeg goede volkoren granen toe aan het ontbijt, eet eieren en vis. Mensen met een zwaar vitamine B12 tekort raden we aan om mosselen of runderlever te eten. Ook voor mensen met bloedarmoede en zware drinkers is deze vitamine van levensbelang.

En wat betreft de relatie tussen Omega-3 vetzuren en afvallen?

Aan Omega-3 vetzuren worden ook veel positieve eigenschappen toebedeeld, en niet onterecht. Maar blijf voorzichtig. Want bepaalde studies suggereren dan wel dat omega-3-vetzuren helpen bij het afvallen, maar het is nog absoluut veel te vroeg om hier conclusies uit te trekken. Wel is het zo dat deze belangrijke en onmisbare vetzuren een zeer goede aanvulling zijn op je dieet. Wil je afvallen? Zorg er dan voor dat je voldoende voedingsproducten eet waarin van nature Omega-3 voorkomt. Deze vetzuren beschermen je hart en bloedvaten en moeten dan ook een onderdeel zijn van een gezond, gevarieerd dieet. De meeste Omega-3 vetzuren vind je in vette vis zoals zalm en makreel. Maar ook in goedkopere vissoorten zoals sardines en haring! Eet eenmaal per week vis. Omega-3 vetzuren helpen je dan niet direct bij het afvallen maar helpen je lichaam wél vitaal en gezond te houden. En een gezonder lichaam beschikt al gauw over een stofwisseling die prima functioneert….

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here