Home Afvallen Afvallen: hoe vaak moet je je wegen?

Afvallen: hoe vaak moet je je wegen?

0
DELEN

Dieet Pro Banner - 728 x 90
Wanneer je wilt afvallen, ben je geneigd om ontzettend vaak op de weegschaal te gaan staan. Dit kan echter averechts werken. Je ziet misschien niet het gewenste resultaat er raakt gedemotiveerd. Hoe vaak moet je je wegen? Waar kun je rekening mee houden?

 Afvallen en wegen

Afvallen is niet gemakkelijk, dat weten we allemaal. Het kan heel lastig zijn om de overtollige kilo’s kwijt te raken en wanneer we vol hoop en goede moed op de weegschaal staan, blijkt het resultaat toch tegen te vallen. Misschien weeg je wel veel te vaak. Sommige mensen stappen iedere dag op de weegschaal, maar dit kan juist heel demotiverend werken. Je gewicht kan per dag namelijk sowieso al behoorlijk verschillen en het geeft geen realistisch en duidelijk beeld.

Kies voor vaste weegmomenten

Het is belangrijk dat je voor vaste weegmomenten kiest. Kies telkens eenzelfde dag in de week en weeg je op precies hetzelfde tijdstip. Eén keer wegen in de week is meer dan voldoende en het kan zelfs beter zijn om eenmaal in de twee weken te wegen. Weeg jezelf in de ochtend en doe dit bij voorkeur zonder kleding en nadat je naar het toilet bent gegaan. Kies altijd een vast tijdstip, zoals negen uur ’s ochtends. Dit is de beste manier om te controleren of je daadwerkelijk gewicht bent kwijtgeraakt. Bij voorkeur weeg je jezelf niet direct na het weekend. De meeste mensen eten toch net wat anders en ongezonder in het weekend dan door de week.
Dieet Pro Banner - 728 x 90

Waarom niet dagelijks wegen?

Je gewicht kan per dag – en ook gedurende de dag – ontzettend verschillen. Het is afhankelijk van toiletbezoek, hoeveel je gegeten of gedronken hebt en van bijvoorbeeld de menstruatie. Het kan zo maar voorkomen dat je er een verschil in je gewicht zit van een kilo of zelfs meer.

Let niet alleen op de weegschaal

De weegschaal is niet het enige waar je op moet letten wanneer je probeert af te vallen. Wanneer je bijvoorbeeld veel sport, bouw je spieren aan en deze wegen meer dan vet. Het lijkt dan dus alsof je aankomt, maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het kan dus raadzaam zijn om jezelf ook te meten met een meetlint. Kijk hoeveel centimeter je buikomtrek is en meet dit eens in de maand nog eens. Behalve je buikomtrek, kun je ook andere lichaamsdelen meten, zoals je bovenbenen of armen.

Geef niet op!

Wat de weegschaal ook aangeeft: geef niet op! Het kan soms even duren tot je resultaat ziet. Juist door op te geven zul je het gewenste resultaat nooit bereiken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.