Home Afvallen Crash Dieet: Snel Afvallen Met Een Ander Voedingspatroon

Crash Dieet: Snel Afvallen Met Een Ander Voedingspatroon

0
DELEN
Crashdieet_Vrouw met hoepel

Het crash dieet is een gemakkelijke manier om snel en veel af te vallen. Er zijn inmiddels verschillende varianten van dit dieet, waardoor het nog gemakkelijker wordt om dit volledig op jouw eigen wensen aan te passen. En zo zorg je er in een handomdraai voor dat het streefgewicht dat jij wilt bereiken snel dichterbij komt.

Bij het crash dieet gooi jij jouw volledige voedingspatroon om en maak je het voor jezelf mogelijk om de overtollige kilo’s te verliezen.

Bij een crash dieet moet je denken aan een voedingspatroon dat niet aansluit bij het voedingspatroon dat jij op dit moment volgt.

De kans is groot dat jij op dit moment al redelijk gezond eet, maar dat de overtollige kilo’s maar niet willen verdwijnen. En daar brengt het crash dieet de ideale verandering: het wordt op deze manier wel heel erg gemakkelijk om te zorgen dat de weegschaal eindelijk dat gewenste cijfer aangeeft.

Maar hoe werkt een crash dieet nu en hoe kun je zorgen dat je het ideale dieet kiest? Dat leggen wij meer over uit in dit artikel.

Crash dieet: zo werkt het

Bij een crash dieet moet je denken aan een voedingspatroon dat een crash in jouw huidige levensstijl aanbrengt.

Je eet dermate weinig calorieën waardoor je dagelijks veel meer calorieën verbrand in vergelijken tot wat je binnen krijgt. Bij een crashdieet eet men gemiddeld 1000 calorieën per dag.

Met zo weinig calorieën ervaar je continue een honger gevoel. Daardoor is een crashdieet niet lang vol te houden. Je volgt een crashdieet voor maximaal een week. Langer is niet vol te houden. Meestal eet je eenzijdig. Wat je eet is afhankelijk van het soort crash dieet. Maar ga er maar vanuit dat het die week bij deze voedingsmiddelen blijft: sinaasappels, crackers, eieren, tomaten, yoghurt, tartaar, beschuit en soep.

Het is niet gemakkelijk om te zorgen dat je gezonder gaat eten, maar dankzij het crash dieet ga je hier grote veranderingen in aanbrengen. En daarbij wil je natuurlijk zo goed mogelijk zorgen dat je hier maximaal resultaat uit haalt. Hoe sneller je de kilo’s die nu overtollig zijn kunt verliezen, hoe groter de kans dat je uiteindelijk dat streefgewicht gaat bereiken.

En daarmee kun je bij het crash dieet verschillende kanten op. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het ziekenhuisdieet, waarbij je jouw dieet helemaal aanpast aan het dieet dat door artsen in het ziekenhuis wordt voorgesteld. Of je kiest voor een yoghurtdieet; een dieet dat helemaal is gebaseerd op zuivel en waarmee je in zeer korte tijd een groot aantal kilo’s kunt verliezen. Of ga je toch voor het sap-dieet, waarbij jij jouw overtollige kilo’s weg drinkt met overheerlijke sapjes? Je kunt het helemaal naar jouw wens aanpassen, en op deze manier zorgen dat gewichtsverlies net een stukje gemakkelijker zal worden.

Is het crashdieet gezond?

Nee, het crashdieet is niet gezond. Je brengt het lichaam feitelijk in een shock door zeer weinig calorieën te eten.

Door plotseling zeer weinig calorieën te eten gaat je lichaam in een spaarstand. Het tekort aan voedingsstoffen wordt ontrokken aan de spieren en organen. Daardoor zal je spiermassa afnemen en daarmee je stofwisseling. Hierdoor verbrand je minder vet in rust.

Beter is om de verhouding macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten) te veranderen, voldoende water te drinken en veel bewegen/regelmatig sporten.

Op lange termijn zal dit veel meer effect hebben. Want met een crashdieet is een jojo effect haast onvermijdelijk.  

Welke crash diëten zijn er?

Hierboven gaven wij al enkele voorbeelden van crash diëten, en hieronder werken wij deze nog iets verder uit:

Het ziekenhuisdieet

Bij dit crash dieet pas jij jouw voedingspatroon aan en zorg je dat jij in enkele weken een aantal kilo’s verliest. Het ziekenhuisdieet kent haar oorsprong in het ziekenhuis: dit dieet wordt gebruikt bij patiënten die vooraf aan hun operatie nog enkele kilo’s moeten verliezen zodat zij gemakkelijker geopereerd kunnen worden. Je eet erg weinig, en het is bij dit crash dieet dus noodzakelijk dat je ook zo min mogelijk beweegt. Want alleen dan kun je ervoor zorgen dat je gezond afvalt. Daarbij mag jij dit crash dieet maar enkele weken volgen, omdat het niet gezond is om dit voor een langere periode vol te houden.

Het soepdieet

Bij soep denken we al snel aan de Nederlandse keuken. In onze cultuur is soep nog steeds een van de meest genuttigde maaltijden. En dat is niet zonder reden: soep is ontzettend gezond en kan er daarbij ook nog eens voor zorgen dat jij gewicht verliest. Bij het soepdieet bereid jij een aantal soepen en kun je gedurende enkele weken genieten van heerlijke bakjes soep. Dit combineer je vervolgens met allerlei lekkere groenten en wat vlees, zodat er een gevarieerd voedingspatroon ontstaat. Bekijk ook onze blog over ouderwetse bouillon! Heerlijk en super gezond!

Het sapdieet

Bij sapjes denken we al snel aan de suikerrijke sinaasappelsap en appelsap uit de supermarkt. Maar bij het sapdieet werkt het net even anders. Je maakt hierbij heerlijke sapjes die helpen om gewicht te verliezen, en dat is natuurlijk een mooi doel. Het sapdieet richt zich op zo veel mogelijk gewichtsverlies en is daarbij ook nog eens redelijk goedkoop. Je krijgt bij het sapdieet wel redelijk veel suikers binnen, dus het is goed om hier voldoende beweging bij te krijgen, dan zorg je er ook nog eens voor dat je spieren opbouwt. Begin bijvoorbeeld eens aan de groene smoothie challenge! Groene smoothies zijn lekker, gemakkelijk en super gezond! Met een groene smoothie krijg je in een keer heel veel voedingsstoffen binnen en vormen een zeer voedzame maaltijd! Probeer het eens! Ga verder naar de Groene Smoothie Challenge >>

Het yoghurtdieet

Niet iedereen is even enthousiast als het op yoghurt aankomt, maar bij het yoghurtdieet kan het enthousiasme net even worden opgewekt. Dankzij het yoghurtdieet kun je op zeer voedzame wijze zorgen dat je overtollige kilo’s verliest. En daar komt ook nog eens bij dat je bij dit dieet ontzettend veel eiwitten binnenkrijgt. Dat is precies wat je nodig hebt als je wilt afvallen, want eiwitten zorgen ervoor dat jij gedurende de dag geen hongergevoel krijgt.

Het 1 dag dieet

Ben je bekend met intermittent fasting? Dan zal het 1 dag dieet makkelijk vol te houden zijn. Want hiermee ga je 1 dag zeer laag in calorieën zitten. Dit betekent dat je slechts 600 tot 800 calorieën binnen krijgt.

Het lichaam zal die dag dus andere bronnen van energie moeten aanspreken. Denk bijvoorbeeld aan de overtollige vetreserves. Die zijn bedoeld voor tijden waarin het lichaam onvoldoende vet binnen krijgt.

Een 1 dag dieet is geschikt als balansdag na een zwaar weekend. Even pas op de plaats na veel en ongezond eten.

Een 1 dag dieet heeft voordelen ten opzichte van een crashdieet ( dat gewoonlijk een week duurt). Het 1-dag-dieet is simpel te volgen, makkelijk vol te houden zonder gedoe met weekmenu’s en boodschappenlijstjes. 

Nadeel is dat het lichaam juist vetten gaat opslaan omdat je lichaam een tekort ervaart. Of nog erger, voedingsstoffen gaat onttrekken aan spieren en organen. Dat wil je voorkomen.

Door voldoende eiwitten te eten kun je spiermassa behouden in plaats van deze aan te spreken. De meeste rieten zijn dan ook succesvol door de focus op voldoende eiwitten eten. De voedingsshakes van Dieet Pro bieden je een optimale basis voor een gezonde maaltijd.

Uniek aan Dieet Pro is dat je slechts 79 calorieën per shake binnen krijgt. Voordeel is dat je verder voldoende eiwitten binnen krijgt voor spiermassa behoud.

De voedingsshake van Dieet Pro helpt om het lichaam te reinigen, de bloedsuikerspiegel in balans te houden en de vetverbranding hoog te houden.

Maak nu tijdelijk gebruik van aantrekkelijke (introductie) korting! Naar Dieet Pro >>

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.