Home Sporten Crosstrainer Effectief Voor Billen en Benen?

Crosstrainer Effectief Voor Billen en Benen?

0
DELEN
Crosstrainer_Senz Sports C7000

Een crosstrainer is een effectieve manier om aan je conditie te werken. En het is een van de meest gebruikte fitnessapparaten van dit moment. Dat is niet voor niets. De crosstrainer is een allround toestel waarmee je kunt afvallen, sterker worden en fit kunt blijven. Maar is een crosstrainer goed voor benen en billen? Worden je billen en benen er mooier en gespierder van? Ik was benieuwd en ging op onderzoek uit.

Dus, is een crosstrainer goed voor billen en benen? Met een crosstrainer train je effectief de bilspieren en beenspieren. Door de strekkende beweging zorgen de voorste dijbeenspieren (quadriceps) ervoor dat de pedalen in beweging komen. Ook de voetspieren, kuitspieren en scheenspieren worden getraind. De impact op de hamstrings (biceps femoris) wordt bepaald door de hellingshoek. Ook  de bilspieren worden tijdens de op- en neergaande beweging licht geactiveerd. Bij een achterwaartse beweging worden de bilspieren extra geactiveerd. 

Maar het is wel belangrijk dat je weet hoe je een crosstrainer op een juiste manier gebruikt en dus blessures voorkomt. We hebben het niet namelijk over effectief trainen en niet bewegen om het bewegen. Ontdek hoe je effectief traint voor strakkere billen en benen en de voordelen van een crosstrainer.

Effectief billen en benen trainen op een crosstrainer

Cardiotraining heeft een gunstig effect op het verkrijgen van strakkere en stevigere billen en benen. Hoe train je dan effectief je benen en billen?

Met een crosstrainer kun je een specifieke spiergroep aanpakken. Je kunt extra focus leggen op benen en billen door de handgrepen niet te gebruiken maar alleen te gaan trappen met de benen. Maak je training zwaarder door met één been te gaan trappen.

Leg de focus nog meer op je bilspieren door de connectie met de pedalen vooral met je hakken en hielen te maken.

Verder kun je variatie aanbrengen door een achterwaartse beweging te maken. Een achterwaartse beweging brengt meer focus op de bilspieren. Dit zal in het begin wel even vreemd aanvoelen omdat het geen natuurlijke beweging is. Blijf focussen op je bilspieren en je einddoel: strakke bilspieren! 

Ook kun je variatie aanbrengen door gebruik te maken van de beschikbare trainingsprogramma’s op jouw crosstrainer.

De betere crosstrainers beschikken over uitgebreide (voorgeprogrammeerde) trainingsprogramma’s zodat je regelmatig van schema kunt veranderen. Zo blijft je crosstraining leuk en krijgen je bilspieren en beenspieren steeds een nieuwe trainingsprikkel. Hierdoor kun je beter vooruitgang boeken.

En je kunt natuurlijk ook met de weerstand variëren. Door de weerstand zwaarder te zetten komt er meer spanning op de been- en bilspieren. In de verschillende trainingsprogramma’s zal er ook met de weerstand gevarieerd worden.

De beenspieren worden vooral getriggerd door de voorwaartse beweging. Met de voorwaartse beweging train je vooral je bovenbeenspieren en de voorste dijbeenspieren (quadriceps). 

Crosstrainers waar het mogelijk is de hellingshoek te stellen maakt het mogelijk meer nadruk te leggen op de hamstrings (biceps femoris).

Door de op- en neergaande beweging van de benen worden (indirect) natuurlijk ook de voetspieren, kuitspieren (triceps surae) en scheenbeenspieren (tibialis) getraind.

Met een crosstrainer is het dus zeer goed mogelijk om effectief de benen en billen aan te pakken!

Welke andere spieren train je met een crosstrainer?

Een crosstrainer biedt een volledige cardio workout waarbij vrijwel alle spiergroepen aangesproken worden.

Cardio staat voor cardiovasculair. Dit betekent dat je voornamelijk areobe traint. Hiermee verbeter je de kracht en inhoud van je hart en longen. Je zuurstoftoevoer verbetert en er worden nieuwe bloedvaten aangemaakt. Deze veranderingen zorgen voor een verbeterde conditie. 

rug trainenNaast je benen en billen kun je ook inzetten op een actieve armzwaai. Hiermee train je actief je schouder, arm, borst en rugspieren. Actief naar voren drukken van de armstangen traint de bovenste spieren aan de achterkant van de armen en de borstspieren. 

Met een actieve trekbeweging aan de armstang train je de rugspieren en de spieren aan de voorkant van je arm.

Tot slot zorgen de buikspieren en de onderste rugspieren voor stabilisering van het lichaam tijdens de crosstraining. Deze spieren zorgen ervoor dat de krachtoverbrenging van het boven- en onderlichaam stabiel blijft.

Kun je gemakkelijk afvallen met een crosstrainer?

Een crosstrainer maakt het mogelijk om op een efficiënte en natuurlijke manier te bewegen en een aanzienlijke hoeveelheid calorieën te verbranden. Maar een gespierd en afgetraind lichaam ga je er niet van krijgen. Daarvoor creëer je te weinig progressieve overload en vind nauwelijks hypertrofie plaats.

Desondanks blijft een crosstrainer zeer geschikt om af te vallen. Dit komt omdat je zowel je bovenlichaam als onderlichaam gelijktijdig traint. Met een hometrainer is dat bijvoorbeeld niet het geval.

Zelf met een lage trainingsintensiteit kun je met een crosstrainer al effectief afslanken. Belangrijker is namelijk de duur van de training. 

Vergelijken we een training van 60 minuten crosstraining met bijvoorbeeld hardlopen of een hometrainer dan zijn de verschillen toch wel aanzienlijk:

Training (tool) Calorieën
Crosstrainer 689
Zwemmen 517
Roeien 511
Jogging 508
Hometrainer 399

Natuurlijk speelt ook voeding een belangrijke rol bij het afvallen. Want hoewel crosstraining je stofwisseling stimuleert en een after-burn effect heeft, is het belangrijk om zoveel mogelijk clean te eten en dus niet te gaan snaaien nu je zo goed bezig bent. Veel mensen hebben gedurende de dag ook weer meer trek. Zorg voor gezonde tussendoortjes!

Voor Wie is Een Crosstrainer Geschikt?

Een crosstrainer is geschikt voor elke (beginnende) sporter. De reden hiervoor is dat je gewrichten en botten minimaal belast worden. Een training op een crosstrainer is daardoor zeer geschikt voor mensen met gewrichtsproblemen of overgewicht.

Ook voor mensen die gewoon hun conditie willen verbeteren of hun gezondheid willen verbeteren is een crosstrainer prima. Zelfs specialisten raden vaak een crosstrainer aan.

Tegenwoordig is zitten het nieuwe roken. Ook daarbij kan een crosstrainer helpen. Een crosstrainer is prima geschikt om klachten en blessures aan het lumbale gebied of de wervelkolom te voorkomen.

Zelfs voor zwangere vrouwen is de crosstrainer zeer geschikt. Dit in tegenstelling tot hardlopen of fietsen wat vaak als onaangenaam en onpraktisch wordt ervaren.

Voordelen van trainen met een crosstrainer

Nog even kort de voordelen van een crosstrainer:

  • Effectief: Je verbruikt veel meer calorieën dan bijvoorbeeld zwemmen of joggen. Duur is belangrijker dan intensiteit.
  • Minimale belasting voor gewrichten: Trainen zonder impact op heupen, enkels en knieën.
  • Goede ergonomie: De vegende beweging is een natuurlijke beweging en voorkomt blessures.
  • Doelgericht trainen: Crosstrainers hebben tegenwoordig allemaal een hartslagmeter. Daarmee kun je doelgericht trainen in een bepaalde hartslagzone. Ook de verschillende trainingsprogramma’s helpen bij het doelgericht trainen.
  • Verbeteren van zowel conditie als kracht: Met een crosstrainer train je vooral het vasculaire systeem d.w.z., een areobe training wat kracht en inhoud van het hart verbeterd. Effectief bewegen zorgt voor betere krachtuithoudingsvermogen.
  • Versterken van de romp:  Beweging van armen en benen wordt continue door je buik en rug ondersteund.
  • Voor iedereen: Een crosstrainer is laagdrempelig en weinig belastend. Ook als je vermoeid bent is de kans op blessures klein.

Tot Slot

Met een crosstrainer train je niet alleen je benen en billen. Het is een full body workout waarbij je zowel je bovenlichaam als je onderlichaam gebruikt. Een crosstrainer is zeer effectief voor afvallen en het krijgen van een beter figuur!

Als je thuis wilt sporten dan raden wij aan om de pagina te bekijken waarin bij de beste kooptips onthullen voor het kopen van de beste crosstrainer voor thuisgebruikt.

Ontdek de beste crosstrainers voor thuisgebruik van dit moment! Ook onthullen wij de beste kooptips! Navigeer naar onze review pagina door op onderstaande button klikken.

Best Crosstrainer + kooptips >>

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.