Home Fitness Materialen

Fitness Materialen

Een aantal fitness materialen maakt de uitvoering van de 30 day challenges gemakkelijker. Zo is een fitnessmat wel handig voor de 30 day plank challenge en is een goede springtouw aan te raden om überhaupt goed te kunnen touw springen. Dit heb ik zelf overigens ondervonden na eerst drie merken en soorten geprobeerd te hebben…

Handig voor tijdens een challenge

Yogamat / fitnessmat: De fitnessmatten van Tunturi zijn ideaal voor vele soorten vloeroefeningen. Door de dikte van het materiaal biedt deze mat extra steun tijdens de oefeningen. Veel matten vind ik wat aan de korte kant maar deze mat is gelukkig langer dan vele anderen en daardoor prima in gebruik. Pas op met je schoenen op de mat. Hierdoor kun je de mat beschadigen. Gebruik altijd een handdoek zodat de mat schoon en zweetvrij blijft!

 

Springtouw: Koop geen leren springtouw! Wil je een heel goed springtouw dan zou ik het springtouw van het merk Douxe nemen. Dit is een van de beste speedropes op de markt. De handvaten liggen goed in de handen want deze zijn iets zwaarder dan de plastic handvaten. Het touw draait prima en krult niet. De professionele boxers en kickboxers gebruiken ook dit merk. Ook voor crossfit een prima uitgangspunt! Een alternatief is de wat goedkopere van RS Sports.

 

Het springtouw van RS Sports is er een met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Dit is een prima springtouw voor een paar keer in de week. De handvaten hebben prima grip en de kabel krult niet. De wat meer professionele zijn uiteraard wat beter maar die zijn vanzelfsprekend ook een stukje duurder. Voor intensief gebruik zou ik kiezen voor het merk Douxe. 

 

springtouw met teller: Als je de jump rope & cunch challenge doet of als jij jezelf constant wilt verbeteren en je resultaten wilt bijhouden dan kun je een springtouw met teller overwegen. De teller vindt je doorgaans in het handvat en telt elke keer wanneer het springtouw draait. Het springtouw van Tunturi is heel degelijk en met prettige handvaten en zeker niet te duur. TIP: houd de teller aan de rechterkant anders telt hij terug!

Heb je een beter alternatief voor een springtouw (met teller) dan horen wij dat graag!

 

Waterfles: Voldoende water drinken is belangrijk om je lichaam te hydrateren. Drink minimaal 1,5 liter water per dag. Zorg ook dat je altijd een fles water bij de hand hebt tijdens de 30 day challenge. Mijn favoriete drinkfles is die van het merk Dopper. Dankzij het design kun je deze drinkfles op kantoor, in de sportschool of in de auto gebruiken. Deze flessen zijn daarnaast gemaakt van gerecyclede materialen en zijn vrij van de schadelijke stof BPA. Deze giftige stof dat vrij komt in de gewone drinkflessen heeft een enorm effect op je hormoonhuishouding. Veel mensen die op kantoorwerken krijgen hierdoor dikke(re) bovenbenen…

Kies hier je favoriete kleur!

Je kunt ook direct een set van 4 stuks bestellen zodat je goedkoper uit bent! Wij selecteerden de “perfect paradise set”

Dumbbels: Een aantal van de 30 day challenges kun je zwaarder maken door gebruik te maken van dumbbels. Ik heb gekozen voor het merk Tunturi. Deze dumbels liggen goed in de hand en zijn gemakkelijk te herkennen door de kleuren per gewicht. Sommige dumbbels willen nog wel eens wegrollen maar bij deze dumbbels kan dat niet door de hoekige vorm. De vele goede reviews bij bol.com bevestigen de goede kwaliteit en functionaliteit. Verder kun je op de site onder de afbeelding je favoriete gewicht kiezen!

 

HalterstangVoor een aantal 30 day challenges kun je een halterstang gebruiken om de oefening wat zwaarder te maken. Bij de 30 day squat challenge vind ik het wel handig om een halterstang op mijn rug te leggen voor wat weerstand. Zo kun je de oefening gecontroleerd uitvoeren. Er zijn nogal wat soorten en maten. Dus welke neem je? Voor de 30 day challenge zou ik niet voor een korte stang gaan omdat je de stang op schouderbreedte wilt vasthouden. Vanaf 120cm dus. De bodypump halterstang is wel handig voor een 30 day challenge. Deze stang is geschikt voor thuisgebruik en als je schijven wilt gebruiken dan zijn deze makkelijk wisselbaar door de klemmetjes. De Aerobic pump stang van Tunturi is hiervoor ideaal.

 

Fitnessbal: Een fitnessbal is ideaal voor bij de uitvoeren van de Russian Twist! Dit zijn zogenaamde medicine ballen die je gebruikt bij oefeningen die een combinatie van kracht en cardio vragen. Je kunt hiermee je conditie verbeteren. Daarnaast zijn deze fitness ballen uitstekend geschikt om te revalideren tijdens een blessure. Ander voordeel is dat je bij diverse oefeningen veel spieren gebruikt zoals bij de “Wall Ball Squats oefening“. Hierbij werp je de bal vanuit een squatpositie zo hoog mogelijk tegen de muur. De bal is verkrijgbaar in diverse gewichten. De bal van het merk DoYourFitness is ideaal voor veel oefeningen.

 

Resistance band: Een resistance band van Panathletic is ideaal als je een workout zwaarder wilt maken of als een oefening nog te zwaar is en je wilt extra ondersteuning. Een resistance band is er in verschillende weerstanden en is een soort elastische band. Hiermee kun je de benen, billen en buik trainen. Door de weerstand toe te voegen aan de training gaat de intensiteit omhoog waardoor je sneller resultaat merkt.

De meer gevorderden zouden de Tunturi powerband (=geel) moeten gebruiken. Deze zijn wat steviger en beter voor de meer complexe oefeningen. Je kunt zelf kiezen voor een band met weinig weerstand of meer weerstand. De gele band heeft een lichte weerstand wat de oefening moeilijker maat ten opzichte van een band met meer weerstand. De groene band heeft een gemiddelde weerstand waardoor de oefening makkelijker wordt. De blauwe is waarschijnlijk too heavy!   

 

Schaatsmat met schoenhoezen: Voor de skateslider is een schaatsmat met schoenenhoezen vereist, wil je de oefening goed kunnen uitvoeren. De skateslider is ideaal om je onderlichaam te trainen: je buik en je billen. Daarnaast is het een goede cardio oefening omdat de oefening redelijk intensief is. Ik heb zelf jarenlang aan wedstrijdschaatsen gedaan en heb deze oefeningen honderden keren uitgevoerd. Je simuleert de schaatshouding en voert ook nog eens een beweging uit alsof je echt aan het schaatsen bent! Als er natuurijs op komst is dan begin ik alvast met deze oefening om de specifieke spieren te trainen die je tijdens het schaatsen gebruikt. Ideaal! Daardoor hoef je ook niet het hele jaar op een kunstijsbaan te trainen. Ik bestelde de schaatsmat bij Bol.com.

 

Fitnesstracker / sporthorloge / stappenteller:

Je kunt kiezen voor een stappenteller of voor een fitnesstracker. Aangezien je vaak meer wilt bijhouden dan alleen het aantal stappen is het raadzaam direct voor een fitnesstracker te gaan!

Omron stappenteller: De omron stappenteller is eigenlijk wel het meest gebruikte stappenteller. Ook wordt deze het beste beoordeeld door haar gebruikers. Dit apparaat kun je op diverse manieren eenvoudig bij je dragen. De stappenteller telt uiteraard je stappen maar ook het aantal verbrande calorieën.

Fitnesstracker: Hét merk op het gebied van fitnesstrackers is FitBit. Het apparaat kan naast stappen tellen ook meten hoeveel kilometer je loopt en hoe lang je daarover doet. Tevens kun je badges verzamelen en via een app nog veel meer gegevens bijhouden. De FitBit Charge 2 is een veel gebruikte fitnesstracker vanwege de vele opties en mogelijkheden. Dit is eigenlijk een must have voor de actieve sporters om zijn progressies te meten. Naast sportprestaties meten kan het apparaat ook je calorieverbruik, en je slaapritme meten!

De FitBit Flex is de goedkopere variant. Deze fitnesstracker heeft wat minder opties en is wat beter betaalbaar. Bekijk de mogelijkheden en overtuig jezelf!  

Fitgear is een andere optie voor als de FitBit je niet zo aanspreekt. Net zoals bij FitBit is het mogelijk om je stappen te tellen en een koppeling te maken met je smartphone. Deze activity tracker is beschikbaar in diverse kleuren en is een echte allekunner. De handige extra opties zijn: hartslagmeter, sport tracker, slaap tracker, fiets modus, ren modus, sit ups, sprongen etc.

 

Hoepel!: Hoepels zijn er voor verschillende lichaamsbouw. Deze hoepel van Weight Hoop is geschikt voor mensen met een lichaamsgewicht tussen de 55 en 80 kilo. Als je een zwakke buik of onderrug hebt dan is een hoepel van 1,2 KG meer geschikt. Uiteraard kun jij bij dit merk kiezen voor gewicht en je favoriete kleur!

 

Skeelers: In het artikel over calorieën verbranden op het strand deden wij o.a. de suggestie om langs het boulevard te gaan skeeleren. Een tijd geleden zag ik veel jongeren skeeleren. Helaas tegenwoordig wat minder. Skeeleren is zeker ook geschikt voor de ouderen onder ons! Het is wel belangrijk om een goed paar skeelers te hebben. Ik heb vroeger al veel paar skeelers versleten. Kijk vooral naar de hardheid van de wieltjes want die zorgen voor het gemak en comfort tijdens het skeeleren. Ook de hardheid van de schoen is belangrijk. Ga voor jezelf na of je zwakke enkels hebt of niet. De skeelers van het merk Nijdam (die ik vroeger ook zelf gehad heb) zijn bekend en van goede kwaliteit. Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar, met super rebound wielen en goede kwaliteit wiellagers.

Enkelgewichten / polsgewichten: De leg raise is een bekend buikspieroefening en heb je vast al wel eens gedaan. Om deze en andere oefeningen zwaarder te maken, kun je gebruik maken van enkelgewichten. Door deze gewichten wordt je spierspanning wat groter en en daardoor wordt je sterker. Natuurlijk maak je hiermee de oefening ook wat uitdagender! De gewichten kun je stevig vastmaken met een klittenbandsluiting. Het voordeel ten opzichte van aparte gewichten is dat ze om je enkels zitten en jij je volledig kan concentreren op je oefening. De enkelgewichten van Tunturi voelen zacht aan en zitten comfortabel. Je bestelt de enkelgewichten en polsgewichten samen. Je kunt ook kiezen voor de variabele enkel en polsgewichten en zo naar behoeven gewicht toevoegen of afhalen!   

Overige hulpmiddelen

Weegschaal: Als je besluit om wat aan je gewicht te doen is een goede weegschaal het juiste meetinstrument naast het doen van een huidplooimeting. Hoewel spieren zwaarder zijn dan vet, zou je toch graag willen weten of je kilo’s afslankt en of je lichaamssamenstelling veranderd. Een goede weegschaal is dan ook belangrijk voor een goed inzicht. Koop geen goedkope weegschaal dat niet nauwkeurig is en dus gemakkelijk afwijkingen vertoont. De Omron BF214 is in staat om je lichaamsgewicht, BMI en vetpercentage te meten. Ook wordt informatie gegeven over de skeletspierpercentage. Hoewel dit een zeer naukeurige weegschaal is, kan het vetpercentage nooit goed gemeten worden door alleen op een weegschaal te gaan staan. Je bovenlichaam wordt dan niet bij de meting betrokken! Zeker bij vrouwen is dit nogal belangrijk! De Omron BF511 kan dit wel!

Electro Magnetic Field (EMF) Neutralizer: Om jezelf in huis te beschermen tegen diverse straling van apparaten, de meterkast

Waterkoker: Teveel wordt nog een plastic waterkoker gebruikt. Plastic wordt vooral schadelijk bij blootstelling aan hogere temperaturen. Er komen dan schadelijke stoffen stoffen vrij die kanker veroorzaken en voor een disbalans in de hormoonhuishouding zorgen. Ik denk daarom dat een glazen waterkoker of RVS waterkoker een betere optie is. Zie ook het artikel over schadelijke stoffen in plastic. De Aigostar Krystal 30KLR glazen waterkoker is een goede optie.

De RVS waterkoker van Philips – de Philips Daily HD9350/90 is ook een degelijk apparaat. Dit is een goedkopere waterkoker gemaakt van RVS. Het verwarmingselement is plat waardoor de binnenkant gemakkelijk is schoon te maken.