Home herfst Hoe kom je fit de herfst door?

Hoe kom je fit de herfst door?

0
DELEN
fit herfst

De herfst is niet voor iedereen een goede periode. Door de vele regen en windbuien heb je wellicht veel minder energie om te sporten. Ook is het veel sneller donker en dit kan eveneens minder motiverend werken. Hoe kom je toch fit de herfst door?

De herfst en fit zijn

Veel mensen merken in de herfst al dat ze te maken hebben met een herfst- of winterdip. Je voelt je veel minder energiek en je hebt al helemaal geen zin om ’s avonds nog te sporten. We hangen liever op de bank met de tv aan en een lekkere snack erbij. Hoe kun je toch fit de herfst doorkomen en motiveer je jezelf om te blijven sporten én gezond te leven?

Vitamine D

In Nederland hebben mensen vaak een tekort aan vitamine D. Zeker in de periode wanneer er weinig daglicht is en het vroeg donker is. Vitamine D zit in de zon en hier krijg je meer energie van. Zelfs mensen die dagelijks buiten komen, kunnen in de herfst en winter een tekort hebben aan vitamine D. Dit komt omdat de zon in deze periode vaak lang niet zo krachtig is, of verborgen is achter een hoop wolken. Het kan dus helemaal geen kwaad om in de periode dat je minder daglicht ziet extra vitamine D te nemen. Je kunt supplementen kopen met vitamine D erin en zo voel je je tenminste alweer wat fitter in de herfst.

Geen zin om te sporten?

We hebben vaak geen zin om te sporten. Buiten hardlopen terwijl het regent is bijvoorbeeld ook niet erg motiverend. En als je de hele dag druk hebt gewerkt is het goed mogelijk dat je geen zin meer hebt om te gaan sporten in de avond. Probeer te bedenken hoe je toch een beetje kunt bewegen. Buiten hardlopen is niet lekker, maar in de sportschool kun je ook op de loopband rennen. Of misschien raak je wél gemotiveerd om te sporten door fijne muziek aan te zetten, of om met een vriend of vriendin samen te gaan. Je zou zelfs thuis kunnen sporten of in de pauze van je werk een rondje wandelen. Bedenk hoe je jezelf het beste kunt motiveren en houd deze motivatie ook vast.

Gezonde seizoensgroentes in de herfst

In de herfst zijn er heerlijke groentes die je veelal kunt gebruiken in de keuken. Waarom ongezond eten als je ook echt kunt genieten van lekkere herfstmaaltijden. Voorbeelden van echte herfstgroentes zijn:

  • Pompoen
  • Pastinkaak
  • Wortel
  • Venkel
  • Paksoi
  • Koolrabi

Weet je niet goed hoe je moet koken met deze groentes? Probeer dan nieuwe gerechten. Zoek recepten op en daag jezelf uit in de keuken!

Houd de zomer voor ogen!

We willen allemaal vooral graag in de zomer fit en gezond zijn, bijvoorbeeld wanneer we aan het zwembad van onze vakantiebestemming zitten. Maar vaak beginnen we pas in april of mei met onze goede voornemens om nu eens echt wat te doen aan ons lichaam. Wellicht kun je jezelf beter motiveren als je bedenkt dat al het werk dat je tijdens de herfst en de winter doet, te zien zal zijn in de zomer. Hoe eerder je ermee begint, hoe beter het resultaat in de zomer zal zijn. Als dat geen motivatie is!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.