Home fitness oefeningen Hoe voer je een goede squat uit?

Hoe voer je een goede squat uit?

0
DELEN

Een squat is een echte powermove, waarbij je meerdere spiergroepen traint. Maar hoe voer je deze beweging op de juiste manier uit? Waar moet je op letten en welke spiergroepen train je hier mee.

Wat is een squat?

Een squat is een oefening waarbij je meerdere spieren in je onderlichaam traint. Namelijk de bovenbenen, billen, kuiten, hamstrings en onderrug. Ook kun je je buikspieren hier enigszins mee trainen. De oefening wordt gezien als een powermove, juist omdat je zo veel spiergroepen in één keer traint. Een squat mag eigenlijk niet ontbreken in een trainingsschema. Met een squat kun je gemakkelijk slanker en fitter worden.

Hoe doe je een squat?

Een squat is niet heel moeilijk om uit te voeren. Je gaat met je voeten op heupbreedte staan en je zakt vervolgens naar beneden. Zorg ervoor dat je knieën nooit over je tenen komen en dat je rug mooi recht blijft. Trek je navel goed naar binnen om je buikspieren eveneens aan te spannen. Maak de squat diep genoeg dat je hem goed voelt, maar ga niet te diep. Daag jezelf uit door steeds iets dieper te gaan. Luister altijd goed naar je lichaam. Eventueel kun je tijdens het squatten ook nog eens je handen omhoog doen. Zo train je ook meteen je bovenlichaam.

Kwaliteit is belangrijk!

Het is heel belangrijk dat je de squat goed uitvoert. Je kunt hem beter rustiger doen, dan te snel. Zorg ervoor dat je de techniek goed beheerst en voer daarna pas de snelheid op. Begin ook niet meteen met gewichten, bouw ook dit rustig op.

Maak de oefening zwaarder met gewichten

Extra gewichten zorgen ervoor dat je de squats nog zwaarder worden. Met gewichten heb je tegengewicht, waardoor je spieren extra hard moeten werken en je sneller resultaat kunt boeken. Je kunt hierbij gebruik maken van bijvoorbeeld dumbbells of een halter. In de meeste sportscholen bestaat er ook een speciaal squatrek, waar je eveneens met flinke gewichten kunt werken.

Varianten van de squat

Er zijn verschillende varianten van de squat. Zo heb je bijvoorbeeld de Sumo Squat, waarbij je benen wijder uit elkaar staan, de Plie Squat, waarbij je echt je dijbenen en billen traint en de squat jump, waarbij je na een squat in de lucht springt. Hierdoor train je niet alleen je spieren, maar werk je ook aan een betere conditie.

Een squat is een echte powermove, waarbij je meerdere spiergroepen traint. Maar hoe voer je deze beweging op de juiste manier uit? Waar moet je op letten en welke spiergroepen train je hier mee?

Challenge

Doe ook mee met de 30 day squat challenge en daag jezelf uit om strakkere billen te krijgen.

 

Wil je ook van andere oefeningen uitleg met video’s? Alleen oefeningen die jouw echt resultaat gaan brengen? Een transformatie teweeg brengen…?

Meer extreem effectieve oefeningen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.