Home fitness oefeningen Hoe voer je goede jumping jacks uit?

Hoe voer je goede jumping jacks uit?

0
DELEN

Jumping Jacks zijn misschien wel de bekendste cardio-oefeningen. In een relatief korte tijd kun je je hartslag behoorlijk versnellen. Cardio is ontzettend belangrijk voor iedereen die wilt afvallen of die fitter wilt worden. Krijg meer energie door regelmatig cardio te doen. Hoe voer je een goede jumping jack uit?

Wat is de jumping jack?

De jump jack is een oefening die ook veel in het Amerikaanse leger wordt gebruikt. De oefening wordt ook wel eens star jump of ster sprong genoemd. Het is een cardio-oefening die ervoor zorgt dat je hartslag sneller gaat slaan. Daarmee vergroot je jouw explosiviteit, je snelheid en je conditie.

De jumping jack is niet blessuregevoelig en een zeer goede oefening voor de beginnende sporter. Er zijn vele variaties mogelijk op deze oefening dus als je de jumping jack een beetje zat wordt pas dan eens een variant toe!

De jumping jack is een echt cardiovasculaire oefening en mag niet ontbreken in een sportschema, omdat het zorgt voor vetverbranding. Dit maakt het een goede oefening voor mensen die willen afslanken.

Hoe doe je de jumping jack?

Ga staan met je benen bij elkaar en je buikspieren aangespannen. Zorg dat je armen langs je zij hangen. Spring nu met je benen tegelijk uit elkaar, zodat ze wijd uit elkaar komen te staan. Tegelijkertijd doe je je armen omhoog, tot aan boven je hoofd. Eventueel kun je boven in je handen klappen. Spring nu weer terug naar de beginpositie. Dit is één jumping jack. Probeer deze beweging snel achter elkaar te doen en doe dit voor een bepaalde tijd of een x-aantal jumping jacks.

Tijdens de beweging zorg je ervoor dat je ook je bilspieren goed aanspant. Hierdoor train je niet alleen je benen maar ook je bilspieren.

Zorg er verder voor dat je knieën een beetje naar buiten gebogen blijven. Want deze mogen absoluut niet naar binnen gebogen zijn als je op je voeten land! Dit kun je doen door je voeten een beetje naar buiten te draaien waardoor je knieën automatisch goed meebewegen.

Een ander aandachtspunt is je rug. Deze moet goed recht blijven tijdens de oefening. Dit kun je doen door je buikspieren aan te spannen. Trek je buik in en span je buikspieren aan.

Veel sporters gebruiken de jumping jack als warm-up oefening. En dat kan ik begrijpen! Want met de jumping jack spreek je bijna alle spiergroepen aan!

Hieronder een duidelijke video over het maken van een jumping jack.

Oefening gemakkelijker maken

Je kunt het tempo altijd wat omlaag doen om de oefening makkelijker te maken. Ook kun je telkens één been opzij doen en je armen omhoog doen. Je springt dan niet, maar zet een stap opzij. Wissel telkens van been. Zeker wanneer je last van overgewicht hebt, is het beter om niet te springen, omdat dit voor je gewrichten verkeerd kan uitpakken. Ook kun je een halve jumping jack doen. Hierbij gaan je armen niet helemaal omhoog, maar blijven ze op ongeveer schouderhoogte en daarna gaan ze weer omlaag. Dit is ook minder belastend voor de schouders en nek.

Jumping jack uitdagender maken

Wil je het juist allemaal uitdagender maken? Doe de oefening dan sneller. Daarnaast kun je krachtiger en hoger springen. Ook kun je de jumping jacks natuurlijk langer doen dan de vorige keren en zo jezelf blijven uitdagen.

Verder zijn er eindeloze variaties mogelijk op de jumping jack. Denk bijvoorbeeld aan de Step Jack, Press Jack, Squat Jack en Split Squat Jack.

Bekijk de video hieronder voor meer variaties op de Jumping Jack!

Wij bieden een uitdagende 30 day jumping jack challenge. Het schema voor deze 30day jumping jack challenge vind je op deze website in het menu onder challanges.

Tijdens en na de Jumping Jack Challenge

Een 30 dagen challenge is bedoeld om een nieuwe (gezonde) gewoonte aan te leren. Of een oude (ongezonde) gewoonte af te leren. Maar het is natuurlijk de bedoeling dat je ook na deze 30 dagen challenge voldoende in beweging blijft! En een gezond eetpatroon nastreeft. 

Of je nu een beter figuur wilt (hier en daar wat vetmassa verliezen) of meer energie wilt, het kan met het “Overwin je Overgang” programma.   

Nog meer effectieve oefeningen en gewoonten om snel vetmassa te verliezen voor een beter figuur? De Strakke Buik Bijbel + extra bonussen geven je snel weer je oude figuur terug..

Strakke Buik Bijbel: voor een strak lichaam >>

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.