Home Sporten Kun je afvallen met wandelen?

Kun je afvallen met wandelen?

0
DELEN

Kun je afvallen met wandelen? Is wandelen wel intensief genoeg om van je overtollige kilo’s af te komen? Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van wandelen als je kijkt naar je gewicht?

Afvallen met wandelen

Afvallen met wandelen is heel goed mogelijk, anders dan we vaak denken. Wandelen is namelijk helemaal niet zo intensief en we verwachten daardoor dat het lastig is om er kilo’s mee kwijt te raken. Toch verbrand je per halfuur gemakkelijk 200 tot 300 calorieën. Daarnaast zijn er allerlei onderzoeken geweest, waaruit is gebleken dat wanneer je voldoende wandelt, dit goed is voor een actieve levensstijl. Wandelen werkt daarnaast goed tegen stress, en stress is voor veel mensen een reden van overgewicht. Elke dag twintig minuten extra wandelen, kan al bijdragen aan gewichtsverlies.

Laagdrempelig

Wandelen is een fijne sport om te doen wanneer je nog niet veel ervaring hebt met sporten. De kans op blessures is minimaal en het is ook zeer geschikt wanneer je bijvoorbeeld zwaarlijvig bent of weinig conditie hebt. Je kunt daarnaast het wandelen rustig opbouwen. Zelfs als je niets gewend bent, is het gemakkelijk hiermee te beginnen. Het is immers mogelijk om met een paar minuten te beginnen en dit langzaam uit te breiden.

Verhoog je tempo

Je kunt met wandelen natuurlijk in een rustig tempo lopen, maar wanneer je echt wilt afvallen is het goed om het tempo steeds iets te verhogen. Je hoeft niet te hardlopen (al kan dit wel een doel zijn natuurlijk waar je naartoe wilt werken), maar een stevig tempo zorgt wel voor een wat versnelde hartslag en een opbouw van conditie. Probeer ook eens te kijken of je tijdens je wandeling ook omhoog of omlaag kunt gaan. Nederland is een vrij vlak land, maar er zijn altijd wel bruggen of trappen waar je overheen kunt. Omhoog lopen zorgt weer voor een hele andere intensiteit. Eventueel kun je natuurlijk ook op een loopband lopen en hiervan de helling veranderen.

Mag iedereen wandelen?

In principe mag en kan iedereen gaan wandelen. Wanneer je het rustig opbouwt en niet te hard van stapel loopt, kan er vrij weinig gebeuren. Heb je toch problemen met bijvoorbeeld je gezondheid en twijfel je of wandelen wel goed voor je is? Overleg dit dan altijd met je arts.

Gezond eten

Met alleen wandelen kom je er helaas niet. Het is ook belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Zorg ervoor dat je iedere dag drie tot zes maaltijden eet en let erop dat je niet constant dezelfde dingen eet. Let goed op met suikers, vetten en zout en maak verstandige keuzes. Op deze manier zul je zeker gewicht kwijt kunnen raken. Blijf vooral volhouden!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.