Home Afvallen Kun je Light Frisdranken Maar Beter Vermijden?

Kun je Light Frisdranken Maar Beter Vermijden?

0
DELEN
light frisdranken

Als we onze gewichtstoename willen beperken en een slanker figuur willen gaan we vaak over op light producten zoals light frisdranken. Hoe gezond zijn deze light frisdranken nu eigenlijk? Hebben light frisdranken gezondheidsvoordelen of kun je ze maar beter vermijden?

Is het verstandig op light frisdranken te mijden? Ja, veel onderzoeken bevestigen de negatieve gevolgen van light frisdranken als gevolg van het toevoegen van kunstmatige zoetstoffen zoals Aspartaam en Natriumcyclamaat voor je lichaam. Het is beter (light) frisdranken te vervangen door water of kruidenthee.

De aanleiding voor dit artikel is een recent artikel dat ik tegenkwam in de media over de gezondheidsrisico’s van light frisdranken.  In dit artikel werd verwezen naar een studie in het medisch tijdschrift Stroke waaruit blijkt dat het dagelijks drinken van light dranken zorgt voor een drie keer zo grote kans op een herseninfarct en Alzheimer. Wil je het onderzoek nalezen? Klik dan hier om het PDF bestand te openen.

Het onderzoek richtte zich specifiek op frisdranken met kunstmatige zoetstoffen ofwel light frisdranken. Bij gewone frisdranken – gezoet met suiker – werd dit hoger risico niet vastgesteld. Maar de hoeveelheid suiker in “gewone” frisdranken is wel een probleem. Vele studies hebben bewezen dat suikerhoudende frisdranken gerelateerd kunnen worden aan overgewicht.

Het verschil tussen light dranken en “gewone” frisdranken

Als je op het etiket van een gewone fles Sinas of Cola kijkt zien we de volgende ingrediënten op het label:

Ingrediënten van een fles Cola

  • Koolzuurhoudend water
  • Suiker
  • Kleurstof: E150d
  • Voedingszuur: E338
  • Aroma’s
  • Cafeïne

Ingrediënten van een fles 7-Up:

  • Koolzuurhoudend water
  • Suiker
  • Voedingszuren (citroenzuur en appelzuur)
  • Natuurlijk citroen – en limoenaroma
  • Zuurteregelaar (Natriumcitraat)
  • Zoetstof (Steviolglycosiden)

Het verschil tussen light dranken en gewone dranken is dat suiker vervangen is door een kunstmatige zoetstof. Dit is Aspartaam of Natriumcyclamaat.

Natriumcyclamaat staat bekend onder het volgende E-nummer: E952. Een toegekend E-nummer wil zeggen dat dat het bij normaal gebruik niet schadelijk is (of zou zijn?) voor je lichaam. Zoals gezegd is dit een zoetstof dat gebruikt wordt in light producten. Ook Aspartaam is een zoetstof dat veel gebruikt wordt in light producten.     

Aspartaam is net als Natriumcyclamaat een kunstmatige zoetstof. Aspartaam is wel 200 keer zoeter dan “gewoon” suiker. Aspartaam is ook wel bekend onder het volgende E-nummer: E951.

Hoewel er zeer veel onderzoek naar Aspartaam is gedaan met de vraag of het schadelijk is voor de gezondheid, raad ik je aan voorzichtig te zijn en het zoveel mogelijk te vermijden. De tegenstrijdige uitkomsten (en misschien ook wel belangen) van diverse onderzoeken geven geen duidelijk antwoord op deze vraag.

Omdat er zoveel onduidelijkheid zou zijn ben ik toch even verder gaan zoeken op internet. Bij mijn zoektocht kwam ik op de volgende website: www.aspartaam.nl. Daaruit blijkt toch wel hoe voorzichtig je moet zijn met deze kunstmatige zoetstoffen. Er blijkt wel degelijk veelvuldig bewijs en grote bezorgdheid over de gevaren verbonden aan kunstmatige zoetstoffen te bestaan.

Light frisdrank en afvallen

Light frisdrank bevat dus geen suiker maar zoetstoffen. Deze zoetstoffen zijn vele malen sterker dan gewoon suiker. Zo is Aspartaam wel 200 keer zoeter dan gewoon suiker. Maar zijn deze light frisdranken inderdaad veel beter om gewichtstoename tegen te gaan?

Light frisdranken bevatten nauwelijks calorieën en al helemaal geen voedingsstoffen in de vorm van vitaminen en mineralen. Geen suiker en calorieën dus? Een uitstekend product om niet aan te komen dus?

Helaas is de praktijk een beetje anders. Als je kiest voor light frisdranken is de kans groot dat je toch zwaarder wordt. Uit eerdere onderzoeken bleek dat light drinkers op de lange termijn zwaarlijviger werden ten opzichte van mensen die geen frisdrank dronken.

Als het niet door de calorieën en suikers komt, waardoor waardoor worden mensen dan zwaarder in plaats van slanker? Dit heeft drie hoofdoorzaken: De aanmaak van insuline, je stofwisseling en het verzadigingsgevoel.

Light frisdranken en Insuline

De kunstmatige zoetstoffen veroorzaken een reactie door het lichaam. De alvleesklier gaat insuline aanmaken na het drinken van light dranken. Het lichaam denkt immers dat er een lading suiker aan komt als gevolg van toegevoegde zoetstoffen. Als het suiker dat het lichaam verwacht dan niet komt, ontstaat een te grote daling van de bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je trek in eten terwijl je dat anders niet zou hebben. 

De insuline-ongevoeligheid is het grote probleem bij diabetes type 2. Een verstoorde gevoeligheid geeft een verhoogde kans op allerlei kwalen zoals, moeheid, acne, buikvet, hoge bloeddruk, gewrichtsklachten, stemmingswisselingen, veel plassen, drang naar zoet et. Als meerdere van kenmerken jou bekend voorkomen dat moet je eens te rade gaan of je al geen diabetes type 2 hebt.

Gelukkig is het dan nog niet te laat… Je kun je insuline-ongevoeligheid terugdraaien. Hoe dat kan? Wel, dat gaat niet zomaar. Dit Oersterk programma was mijn laatste hoop. Gelukkig is het ook voor jouw nog niet te laat…

De nu even terug naar de reactie van het lichaam op kunstmatige zoetstoffen. De reactie van het lichaam op de kunstmatige zoetstoffen wordt bevestigd door een onderzoek uitgevoerd door het Pennington Biomedical Research Center en gepubliceerd in 2010. Dit onderzoek toont aan dat aspartaam een gelijke stijging van insuline in het bloed veroorzaakt als geraffineerd suiker. Het onderzoek vindt je hier.

Aangezien frisdranken vaak in de avond gedronken worden is de kans groot dat je gaat snaaien of trek krijgt in een vette hap. Dus terwijl het jouw intentie was om “gezonder” te gaan leven en beter op je voeding te letten gebeurt onbewust het tegenovergestelde..!

Metabolisme vertraagd door light producten

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het metabolisme vertraagd door het eten en drinken van light producten. In dit onderzoek is gebleken dat ratten die aspartaam kregen dikker waren dan ratten die gewone suikers kregen. Tijdens het onderzoek werd erop toegezien dat de ratten wel hetzelfde aantal calorieën aten. 

Een vertragende metabolisme zorgt ervoor dat je minder snel afvalt. Gedurende de dag bepaalt voornamelijk je ruststofwisseling hoeveel calorieën je verbrand. Dit wordt ook beïnvloed door de hoeveelheid vet- en spierweefsel. Heb jij een hoge spiermassa dan zal je meer energie verbruiken. Het energieverbruik van vetweefsel is daarentegen laag.

Zijn (light) frisdranken verslavend?

Tot op zekere hoogte zijn frisdranken niet verslavend. Je kunt dit zelf testen door te bedenken of je binnen een paar uur na het nuttigen van frisdrank wéér zin in suiker krijgt: de sugar rush. Is dit het geval? Dan zou ik gaan minderen en overstappen op bronwater en dit op smaak brengen met limoen, citroen of iets anders. 

Als jij regelmatig naar frisdrank grijpt zal je lichaam vooral ingesteld zijn op een koolhydraten/suiker verbranding. Dat is ook niet zo verwonderlijk met ons huidige Westerse eetpatroon dat vooral gebaseerd is op koolhydraten en suikers. Ons lichaam is een suikerverbrander geworden.

Ons voedingspatroon is vooral gebaseerd op het eten van koolhydraten. Koolhydraten geven energie aan ons lichaam. Voor onze hersenen en rode bloedcellen kunnen deze energie goed gebruiken. Het lichaam zal koolhydraten vooral omzetten in glucose wat snel kan worden opgenomen door weefsels die het vervolgens verbranden. Daarnaast kan glucose ook als glycogeen in de lever en spieren worden opgeslagen. 

Het lichaam kan maar weinig glucose opslaan en zal koolhydraten daarom direct willen verbranden. Als je dan ook nog eens meer calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand, gaat het lichaam vet uit voeding opslaan. Teveel calorieën leidt dus tot meer lichaamsvet.

De opslag van vet wordt veroorzaakt door de hoeveelheid koolhydraten en suikers die wij binnenkrijgen. Het lichaam geeft prioriteit aan het verwerken van die suikers door verbranding of opslaan als spierglycogeen. Als dit voor langere tijd gebeurt dan zal het lichaam na verloop van tijd minder goed in staat zijn om vetten als bron van energie te gebruiken. Dit kun je herkennen als het lichaam een paar uur na het eten begint te trillen of als je concentratie spanne heel laag is. Dit wil zeggen dat het lichaam behoefte heeft aan suikers. 

Dat je na een paar uur alweer trek hebt komt doordat je lichaam haar energie voor de korte termijn alweer heeft opgebruikt. Het lichaam vraag opnieuw om suikers. Het gevolg is schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Dit heeft vele nadelige gevolgen voor diverse lichamelijke functies.

Wordt een vet verbrander

Om dit eetpatroon (veel suikers en koolhydraten) te doorbreken is het goed om in plaats daarvan meer gezonde  en dierlijke vetten. Kies daarbij zoveel mogelijk voor producten die die niet verpakt zijn. 

Je mag alles eten wat rent, vliegt, zwemt, groen is, en geen barcode bevat.

Bovenstaande vuistregel geeft aardig weer wat je wel en niet mag eten. Natuurlijk mag je ook verschillende soorten (kleuren) fruit en groente kopen maar ik denk wel dat je het idee begrijpt. Koop zoveel mogelijk biologisch en onverpakt voedsel en bewerkt voedsel. Zo zou je ’s ochtends de dag moeten beginnen met proteïne, gezonde vetten en groenten.

Wat zijn de alternatieven voor frisdrank?

Alternatieven voor frisdrank

alternatief voor light drankHet is raadzaam om geleidelijk af te bouwen en over te gaan op gezondere alternatieven voor light frisdranken. Je kunt hierbij denken aan een glas water met vers fruit of kruiden, gezonde kruidenthee, of icetea.

Een glas water klinkt natuurlijk saai maar hoeft het niet te zijn. Ga eens variëren met kruiden of neem een citroen om je glas water op smaak te brengen. Daarnaast kun je ook vele soorten thee koud drinken en dus gewoon meenemen naar je werkplek.

Let er wel op dat je water drinkt uit een daarvoor bestemde drinkfles. Veel plastic flessen geven BPA (Bisphenol A ) af waardoor de hormoonhuishouding kan verstoren. In het lichaam gaat BPA zich als het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen gedragen. Dit heeft een negatief effect op omdat dit resulteert in het opslaan van vetten door ons lichaam. 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.