Home Gezondheid Kun je nachtschades maar beter vermijden? (plus tips)

Kun je nachtschades maar beter vermijden? (plus tips)

0
DELEN

Nachtschades lijken een belangrijke rol te spelen in pijnbestrijding. Er zijn artsen die aanraden om nachtschades volledig te vermijden om zodoende in staat te zijn pijn duurzaam te laten verdwijnen. Ontstekingen, gewrichtspijn of breuken kunnen grotendeels verminderd worden door het vermijden van de nachtschadefamilie. Misschien is het niet voor niets dat de aubergine vroeger de bijnaam “mad appel” kreeg. Moet je nachtschades nu helemaal vermijden?

De schadelijkheid van nachtschades is bij normale consumptie niet aangetoond. Feit is wel dat nachtschades gifstoffen kunnen bevatten zoals solanine en tomatine. Ons Westerse eetpatroon – rijk aan suikers, koolhydraten en omega 6 –  kan het probleem alleen maar verergeren. Kies daarom voor natuurlijke vetten en eiwitten, groenten, fruit, zaden en pitten. Zoveel mogelijk lokaal ingekocht, biologisch en onverpakte voedingsmiddelen. 

Wat zijn nachtschades precies?

De nachtschade maakt onderdeel uit van een plantenfamilie die Solanacease heet. Deze soort kun je herkennen aan de volgende eigenschappen: kruidachtig en rankend of klimmend. Bekende nachtschades zijn de aardappel, aubergine en de tomaat. Alleen Bitterzoet en Zwarte Nachtschade, beide ook nachtschades, komen oorspronkelijk uit ons land.

Maar waarom nu de naam nachtschade? Ten eerste moet je weten dat nachtschades oorspronkelijk uit Zuid-Amerika afkomstig zijn. Omdat de eerste mens uit Afrika komt, zou je kunnen beweren dat de nachtschade niet tot het oorspronkelijke dieet van de mens behoorde en dus niet tot het Paleo-dieet.

De meest bekende nachtschade familieleden zijn tomaten, aardappelen, paprika’s, aubergine, diverse pepers (rode, chili) en gojibessen. Zelfs de tabaksplant maakt onderdeel uit van de nachtschadefamilie.

De naam van de plant is te danken aan haar nachtelijke activiteiten. Daarnaast is deze groente maar relatief kort op ons continent aanwezig waardoor ons lichaam totaal niet is aangepast op de stoffen die aanwezig zijn in de plant.

Nachtschades staan bekend om de schadelijke neurotoxines zoals tomatine en solanine. Deze stoffen worden ook wel alkaloïden genoemd. De planten maken deze alkaloïden aan om zich te beschermen tegen vraat van insecten.

Schadelijke stoffen in nachtschades

De nachtschade plant beschermt zich dus door zogenaamde antinutriënten op te bouwen. De stoffen in nachtschades die voor problemen kunnen zorgen zijn alkaloïden. Bij aardappels zitten deze vooral in de schil. Bij de aubergine vooral in de pitjes en het vruchtvlees.

De schadelijke stoffen in nachtschades worden dus alkaloïden genoemd welke de plant gebruikt om zich te beschermen tegen vraat door insecten. Deze stoffen werken in op het zenuwstelsel en worden daarom neurotoxines genoemd.

Deze stoffen grijpen in op het centrale zenuwstelsel en kunnen door alsmaar opbouwende hoeveelheden schade veroorzaken. Op termijn kan iedereen neurologische schade oplopen door veelvuldige consumptie van nachtschades.

Wanneer nachtschades vermijden?

De hoeveelheden schadelijke stoffen zouden in eerste instantie geen probleem hoeven zijn voor je gezondheid. Echter, een klein deel van de mensen krijgt na het eten van nachtschades te maken met allergische klachten. Deze kunnen zich uiten in de vorm van huiduitslag, jeuk, zwelling, tintelingen en misselijkheid. Maar ook spierpijn, verkramptheid, ochtendstijfheid, slecht genezen, artritis, slapeloosheid en galblaasproblemen kunnen worden veroorzaakt door de nachtschadefamilie.

Nu zijn al deze problemen voor veel mensen niet direct herkenbaar. Wat mogelijk wel herkenbaar is, is het zuurbranden (oprispen) na het eten van paprika of tomaat. Veel mensen hebben hier toch ongemerkt last van waaronder ik zelf. Eigenlijk is dat al het bewijs dat je lichaam niet goed kan omgaan met de schadelijke stoffen en dat je gevoelig bent.

Naast oprispen kunnen nachtschades ontstekingen veroorzaken van onder meer de darmwand en de gewrichten. Je kunt die klachten vergelijken met reumatische klachten. Verder verhinderen nachtschades de opname van mineralen, calcium en ijzer.

Solanine en andere gifstoffen kunnen zorgen voor een lekkende darm. 

Maar zijn nachtschades ook gezond?

Er zitten natuurlijk niet alleen schadelijke stoffen in nachtschades. Wat te denken van paprika’s die boordevol vitamine C zitten? En niet te vergeten de tomaten die rijk zijn aan het kanker werende lycopeen. Of de aubergines die boordevol vezels zitten.

Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf te bepalen hoe je lichaam reageert op nachtschades. Sommigen kunnen nachtschades maar beter vermijden, anderen kunnen gedoseerd profiteren van aanwezige nutriënten.

Mensen met darm- en immuunproblemen of een auto-immuunziekte kunnen nachtschade groente het beste vermijden. Als jij hiermee te maken hebt kan je extra gevoelig zijn voor deze voedingsmiddelen en diverse klachten ontwikkelen. Deze klachten lopen zo uiteen dat het lastig is om vast te stellen of dit door het eten van nachtschades komt. Je kunt hierbij denken aan:

  • Een opgeblazen gevoel
  • Misselijkheid
  • Winderigheid
  • PDS (prikkelbare darmsyndroom)
  • Hoofdpijn
  • Artritis
  • Fibromyalgie
  • Osteoporose

TIP: Groene paprika’s, tomaten en aardappels bevatten veel solanine. Dit is een natuurlijke pesticide die worden aangemaakt om zich te beschermen tegen vraat van insecten. Dus vermijd groene paprika’s en pepers en schil altijd de aardappelen en snijd groene gedeelten ruim weg!

Ons voedingspatroon is ook een probleem

Het Westerse dieet bestaat tegenwoordig uit suikers, koolhydraten en ongezonde vetten. Enkele voorbeeld van verkeerde vetten/oliën zijn margarines, maïsolie en zonnebloemolie. Vermijd daarbij ook zoveel mogelijk granen, zetmeel en suikers en probeer alleen de juiste koolhydraten tot je te nemen in de vorm van koud geslingerde honing, en glutenvrije granen zoals witte rijst, quinoa, boekweit, gierst en amarant.

Zorg er dus voor dat je jouw voedingspatroon gaat aanpassen zodat je jouw lichaam weer echt kunt gaan voeden in plaats van vullen:

  • Vermijd zoveel mogelijk granen, zetmeel en suikers en zorg  dat je alleen de juiste koolhydraten binnen krijgt in de vorm van honing en glutenvrije granen.
  • Verhoog je vet inname met gezonde broodnodige dierlijke verzadigde vetten zoals roomboter, zuivel, vlees en vis.
  • Supplementeer levertraan in combinatie met boterolie (vitamine A en D en omega 3)
  • Neem een sole / ongeraffineerd Keltisch zeezout
  • Verkeerde vetten/oliën zoveel mogelijk vermijden (margarines, maïsolie, zonnebloemolie)
  • Vermijd verpakte voeding en E-nummers en kies voor echte voeding van de lokale markt / boer / slager / groenteboer
  • Zorg voor voldoende Vitamine C*
*bron: www.voedingisgezondheid.nl

Hoe komt het nu dat in landen rond de Middellandse Zee en in Azië veel minder kanker voorkomt, terwijl mensen daar toch veel aubergines en tomaten eten? Dit heeft vooral te maken met het mediterrane dieet wat bestaat uit veel verzadigde vetten. Verzadigde vetten beschermen je werkelijk tegen alles. Het beste is dan ook om verzadigde vetten te eten en granen en nachtschades zoveel mogelijk te vermijden door graan en nachtschade arm te eten.

Verbeteren van je spijsvertering en darmflora

In ons voedingspatroon is ook de verhouding macronutriënten nogal verstoord. Waar de jager- verzamelaar haar energie vooral uit eiwitten en vetten haalde, zo wordt in onze Westerse samenleving energie vooral uit koolhydraten gehaald. 

Darmflora en nachtschades

                                                  bron: afslankreceptenbijbel

Voor een beter immuunsysteem en een gezond en slank lichaam raad ik je aan terug te gaan naar de verhouding macronutriënten van onze voorouders. Dit betekent o.a. dat je de volgende verhouding moet aanhouden: 30% koolhydraten, 30% eiwitten, 30% vetten en 10% dranken. Houdt er wel rekening mee dat vetten, eiwitten en koolhydraten verschillende hoeveelheden koolhydraten bevatten:

  • Eiwitten: 4 kilocalorieën per gram
  • Koolhydraten: 4 kilocalorieën per gram
  • Vetten: 9 kilocalorieën per gram
  • Alcohol: 7 kilocalorieën per gram

Als gevolg van een disbalans en incomplete voeding, komen onderstaande klachten ook veelvuldig naar voren:

  • brandend maagzuur
  • opgeblazen gevoel
  • verstoppingen
  • gasvorming
  • stinkende ontlasting

De oorzaak hiervan moet gezocht worden in bijnieruitputting. Daardoor vertraagt je schildklier en als gevolg daarvan vertraagd de spijsvertering. Een tekort aan maagzuur levert een ongunstige omgeving op voor positieve darmbacteriën en een zeer gunstige omgeving voor gistbacterie candida albicans. Deze bacterie kan zich ontpoppen tot een schimmel. Wat zou dan een goed voedingspatroon zijn? Lees er meer over op de FitChef website. Ontvang tijdelijk 25% korting door HIER te klikken.

Ga in ieder geval voor natuurlijke vetten en eiwitten, groenten, fruit, zaden en pitten. Heb je last van je darmen of je immuunsysteem? Laat de aardappelen, tomaten, aubergine en paprika’s dan eens 90 dagen uit je voeding en zie wat dit met je doet.

Toch nachtschades eten?

Antinutriënten in nachtschades kunnen een nadelig effect hebben op het lichaam. Met gevoelige darmen of een zwak immuunsysteem kan je meer klachten ervaren. Let er daarom altijd op hoe je nachtschades eet (daarover later meer). Weet ook dat de schadelijkheid van nachtschades bij normale consumptie niet is aangetoond. Natuurlijk is ieder lichaam anders en kunnen de symptomen van overgevoeligheid per persoon verschillen.

Omdat het een feit is dat met name aardappels en tomaten gifstoffen kunnen bevatten, moet je ervoor kiezen om alleen goed en voldoende rijpe groeten te eten.

Rijping in de zon zorgt ervoor dat de hoeveelheid antinutriënten in nachtschades afneemt. Helaas zijn veel groenten in de supermarkt onrijp geplukt. Vervolgens worden deze groentes via een chemisch proces kunstmatig gerijpt. Daardoor wordt de groene paprika of tomaat wel rood maar blijft de hoeveelheid antinutriënten nagenoeg gelijk. Een tomaat uit je eigen moestuin of van de biologisch boer zou dus al veel beter voor je zijn! Daarnaast zal je veel meer smaak ervaren!

Let op de groene kleur van nachtschades

Onbewust weten we misschien al het een en ander over alkaloïden – de schadelijke stoffen – in nachtschades. Zo weten we denk ik allemaal wel dat aardappels die nog groen zijn, giftig kunnen zijn, en we de groene gedeelten weg moeten snijden. Het is daarbij niet zozeer de groene kleur die schadelijk is. De groene kleur kan aantonen dat er nog erg veel solanine aanwezig is in de aardappel. De groene kleur zelf is in dit voorbeeld dus niet schadelijk.

Als er veel solanine aanwezig is in een groente kun je dit ook herkennen aan de bittere smaak. Gelukkig zitten wij van nature zo in elkaar dat we bittere smaken direct uitspugen.

Conclusie

Nachtschades bevatten neurotoxines. Dit betekent dat ze ingrijpen op het centrale zenuwstelsel. Daar kunnen deze stoffen in alsmaar opbouwende kleine hoeveelheden schade veroorzaken. Zo zijn er gevallen bekend waarbij mensen ruim 40 jaar geen last hebben na het eten van nachtschades en daarna plotseling reumatische klachten begon te ontwikkelen.

Ons Westerse voedingspatroon zorgt ervoor dat we gemakkelijk teveel nachtschade soorten binnen krijgen. En daarnaast is het niet gemakkelijk om deze volledig uit je voedingspatroon te verwijderen.

Opvallend is wel dat voor mensen die alles al geprobeerd hebben tegen pijn, zoals bijvoorbeeld een acupunctuur behandeling, chiropractor,  laser of energetische geneeskunde en dat maar een dag of twee verlichting opleverde, zij waarschijnlijk gevoelig zijn voor de nachtschadefamilie. Sommige lichaamstherapeuten geven zelfs aan dat wanneer een patiënt niet reageert op een behandeling, er waarschijnlijk sprake is van overgevoeligheid voor de nachtschadefamilie.

Probeer dan minstens 6 weken nachtschades volledig te mijden en kijk wat dit met je doet. Merk je nog geen verschil? Probeer dan een dag tijdens iedere maaltijd wat nachtschade groente te consumeren. Vaak krijg je dan binnen de volgende twee dagen alsnog symptomen die duiden op overgevoeligheid voor de nachtschadefamilie.

Houdt er wel rekening mee dat ieder lichaam anders is en dat de symptomen per persoon kunnen verschillen. In dit verband zijn voedingsdeficiënties belangrijk om rekening mee te houden. Een tekort aan magnesium kan je vatbaarder maken voor calcinose. En een gebrek aan vitamine D kan het probleem verergeren.

Als je gezond en sterk bent zal af en toe een nachtschade eten geen probleem zijn. Je zou dus niet nachtschade vrij maar nachtschade arm moeten eten.

Heb jij ervaringen met overgevoeligheid voor nachtschades? laat het hieronder weten en deel je informatie met anderen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.