Home Afvallen Symptomen Van Magnesiumtekort + Gezondheidsvoordelen

Symptomen Van Magnesiumtekort + Gezondheidsvoordelen

0
DELEN

Het mineraal magnesium is bij veel lichamelijke processen betrokken. Magnesium is betrokken bij wel 300 biochemische reacties in het menselijk lichaam en daarmee een essentieel mineraal. Het lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken en is dus afhankelijk van de hoeveelheid magnesium in voeding. Wat gebeurt er in je lichaam bij een magnesium tekort?

Veel mensen hebben en tekort aan magnesium. Omdat magnesium betrokken is bij honderden biochemische reacties, leidt een tekort daarom tot zeer veel uiteenlopende klachten. De oorzaken van een magnesiumtekort zijn vooral een onvolledig voedingspatroon met veel suikerhoudende, koolhydraat rijke dranken en voedingsmiddelen zoals frisdranken, alcohol en graanproducten.

Waarom is magnesium belangrijk?

Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij honderden biochemische processen en dus onmisbaar voor het lichaam.

Magnesium wordt niet aangemaakt door jouw lichaam. Je zal dus voldoende magnesium binnen moeten krijgen via je voeding. Niet al het magnesium wat in je voeding zit wordt door het lichaam opgenomen. Dit hangt onder andere af van de hoeveelheid magnesium in voeding en het fytaat gehalte.

Hoe meer magnesium er in je voeding zit, hoe minder magnesium wordt opgenomen door je lichaam.

Fytaat, dat vooral aanwezig is in volkoren graanproducten,  blokkeert de opname van magnesium.

De belangrijkste functies van magnesium in het menselijk lichaam zijn:

1. Sterke botten en tanden

Calcium zorgt in combinatie met magnesium voor het behoud van sterke botten en  tanden.

Magnesium zorgt ervoor dat dat het lichaam calcium gemakkelijk kan opnemen wat belangrijk is voor sterke botten en tanden.

Ook zorgt magnesium voor de aanmaak van calcitonine in de schildklier wat ervoor zorg dat je botten een betere structuur krijgen en dus minder snel breken. 

2. Functioneren van spieren en zenuwstelsel

Magnesium is essentieel voor het functioneren van het neurologisch systeem. Magnesium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het transporteren van de zenuwprikkel. De neuronen zorgen voor het ontvangen en verzenden van zenuwprikkels. De neuronen zijn fundamentele cellen van het zenuwstelsel.

Het zenuwstelsel dat vele miljarden neuronen bevat zorgt ervoor dat een zenuwprikkel razendsnel naar de hersenen gezonden wordt en weer terug naar waar de prikkel ontstond.

Het neurologisch systeem bestaat uit de hersenen, zenuwen en het ruggenmerg. Deze onderdelen van het lichaam moeten nauw samenwerken om het neurologisch systeem goed te laten functioneren.

Het neurologisch systeem is verantwoordelijk voor het bewustzijnsniveau, de intelligentie, coördinatie van de beweging, kracht van de beweging, gevoel, evenwicht en aansturing van spieren. Mega belangrijk dus!

3. Energiestofwisseling

Om energie uit voeding op te nemen is het belangrijk dat er voldoend magnesium in het lichaam en je voeding aanwezig is. Dit helpt namelijk in de omzetting van voeding naar energie voor je lichaam. Hierdoor ben je dus minder snel vermoeid.

4. Geheugen en concentratievermogen

De onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology en Tsinghua University in Bejing hebben via dierproeven ontdekt dat magnesium het leervermogen verbeterd.

Magnesium verbetert niet alleen het leervermogen maar ook het geheugen. Magnesium zorgt er namelijk voor dat de verbindingen in de hersenen behouden blijven. Een belangrijk soort cel in de hersenen is het zenuwcel ofwel het neuron. Deze cel is gespecialiseerd in het ontvangen en doorgeven van signalen.  

Neuronen hebben een belangrijke functie bij het kunnen leggen van verbanden, ophalen van informatie uit het geheugen en het verwerken daarvan. Wist je al dat tijdens de zwangerschap bij het embryo verbindingen worden gelegd tussen de neuronen? Hierdoor is de baby net na de geboorte in staat om een aantal basisfuncties uit te voeren.

Ook na de geboorte gaat het aanleggen van verbindingen door waardoor uiteindelijk een complex netwerk van verbindingen ontstaat. Dit netwerk is een verbinding van miljarden neuronen waardoor jij in korte tijd veel informatie van ontvangen en verwerken.

magnesium draagt bij aan:

  • Behoud van sterke spieren, botten en tanden
  • Goed functioneren van je zenuwstelsel en spieren
  • Goede energiestofwisseling
  • Ondersteund geheugen en concentratievermogen

5. Hart en bloedvaten

Al eerder is opgemerkt dat magnesium belangrijk is voor de zenuwprikkel. Zo ook het signaal naar je hart om regelmatig te slaan. Wanneer jij last hebt van je hart zal je worden aangeraden extra magnesium tot je te nemen. Hiermee bescherm jij je hart tegen overbelasting.

Magnesium helpt de spieren te ontspannen. Zo ook de bloedvaten. Onderzoeken tonen aan dat een magnesiumsupplement de functie van de bloedvaten verbeterd. Magnesium helpt de bloedvaten ontspannen tijdens het sporten wanneer de bloeddruk hoger is. Als bloedvaten gespannen zijn heeft het hart meer moeite om het bloed rond gepompt te krijgen. Daardoor stijgt de bloeddruk.  

Symptomen van een magnesiumtekort

Magnesium heeft invloed op veel lichaamsprocessen. Daardoor hebben mensen te maken met uiteenlopende klachten als het gaat om magnesiumtekort. Wat zijn de belangrijkste symptomen van een magnesiumtekort?

1.Vertraagd het afslankproces

Magnesium is belangrijk voor de omzetting van voedingsstoffen naar energie. Bij een tekort aan magnesium zal jij je vermoeid voelen omdat je energievoorziening niet loopt zoals het zou moeten. Een van die 300 enzymreacties in het lichaam is de afbraak van glucose en lichaamsvet.

Als jij als doel hebt om af te vallen dan is voldoende magnesium belangrijk voor de verbranding van suikers en vetten.

2. Botontkalking

De combinatie van calcium en magnesium zorgt voor het behoud van sterke botten en tanden. Een tekort aan magnesium kan leiden tot osteoporose. Wat is osteoporose eigenlijk? Het is een voorstadium van botontkalking, een aandoening aan de botten waardoor een verminderde dichtheid ontstaat.

Helaas zijn de symptomen niet duidelijk zichtbaar/voelbaar. Je zou jezelf daarom regelmatig moeten opmeten door osteoporose wordt je kleiner omdat je skelet minder sterk wordt en iets in elkaar zakt.

3. Spierkramp en langdurig vermoeide spieren

Intensief sporten maar ook normale lichaamsbeweging veroorzaakt een verbruik van magnesium uit de reserves van het lichaam. 

Botten spelen een belangrijke rol bij het opslaan van magnesium. Van alle magnesium in je lichaam wordt tot wel 60% opgeslagen in je botten. Als je niet voldoende magnesium binnen krijgt zullen je reserves dalen waardoor je eerder een tekort zal ervaren.

Sporters die last hebben van krampen, verminderde prestaties en langdurig vermoeide spieren hebben zeer waarschijnlijk een magnesium tekort.

4. Migraine

Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de oorzaken van migraine. Een van die oorzaken kan een tekort aan magnesium zijn. Vlak na een migraine aanval werden verhoogde magnesiumwaarden in de urine aangetroffen.  Het lichaam blijkt hetzelfde te reageren als tijdens een zware inspanning.

In een studie – gedaan door Dr. A. Peikert van de afdeling Neurologie en klinische Neuropsychologie aan de München-Harlachingkliniek – beek het aantal mensen men migraine gestaag te zijn afgenomen; zowel in het aantal dagen dat men last had van migraine als de zwaarte van de aanvallen. Het betreft hier een goed opgezet onderzoek: dubbelblind, placebo, gecontroleerd en gerandomiseerd). 

5. Slapeloosheid

Slapeloosheid ontstaat vooral door een vorm van stress. Magnesium kan helpen bij de ontspanning van een gestrest zenuwsysteem. Na een drukke intensieve dag al je gemakkelijker in slaap met voldoende magnesium in je lichaam. 

6. Magnesium en tandbederf

De oorspeekselklieren hebben een belangrijke functie voor het remineraliseren van het gebit. De oorspeekselklier reguleert de werking van voor de energieproductie van speeksel, een reinigende vloeistof voor de tanden.

Magnesium, koper, ijzer en mangaan spelen een belangrijke rol bij de productie van deze reinigende vloeistof.

Je vraagt je misschien wel af waarom sommige mensen die veel snoepen toch maar weinig gaatjes hebben. Dit heeft te maken met de oorspeekselklier. Sommige mensen hebben van nature een zeer goed werkende oorspeekselklier.

Mag je dan met een goed werkende oorspeekselklier veel snoepen? Nee, dat is niet aan te raden. Witte suiker kan bloedschommelingen veroorzaken die op de lange termijn voor mineraalverlies in je gebit en botten zorgen. Bewerkte suiker berooft het lichaam van chroom, zink, magnesium en mangaan. (Huggins, Hal A. It’s all in your head. Publishing 1993).

Hoe zit het dan met biologische rietsuiker? Biologisch klinkt natuurlijk leuk maar maar het is in feite gewoon suiker. De vervanging van voedingsrijke voedingsmiddelen door voedingsarme suiker heeft voor een groot deel bijgedragen aan tandbederf.

Frisdrank is een goed voorbeeld van een voedingsmiddel dat voedingsarm is en veel geraffineerd suiker bevat. Het nadeel van frisdrank is dat het boordevol suiker zit en bijzonder verzurend is voor het lichaam. Het berooft je lichaam van calcium en magnesium, eerst vanwege de suiker en daarna ook nog vanwege verzuring die het teweegbrengt. Zie ook mijn artikel over frisdrank.

Niet alleen frisdrank maar ook alcohol beroofd het lichaam van magnesium.

door de consumptie van alcohol stijgt de bloedsuikerspiegel en wordt het lichaam beroofd van magnesium, zink, mangaan, kalium en foliumzuur. De kwaliteit en het type alcoholische drank maakt veel verschil. natuurlijk gefermenteerde alcoholische dranken zoals eeuwenoude bierrecepten of zelfgemaakte appelwijn (cider) kunnen gunstige effecten hebben op het lichaam. (Huggins, Hal A. It’s all in your head. Publishing 1993)

Tot slot is het eten van commerciële graanproducten funest. In veel plantaardig weefsel wordt fosfor opgeslagen in de vorm van fytinezuur. In fytinezuur wordt fosfor strak vastgehouden in een sneeuwvlokactig molecuul. Hierdoor is fosfor niet direct opneembaar bij mensen en dieren met maar één maag.

Niet alleen de opname van fosfor wordt geblokkeerd door dit molecuul. Ook calcium, magnesium, ijzer en zink worden niet of slecht opgenomen omdat het molecuul deze aan zich bindt.

Voeding dat rijk is aan magnesium

Voordat we voedingsmiddelen bespreken die rijk zijn aan magnesium, is het belangrijk te weten wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is.

Het voedingscentrum beveelt het volgende aan:

  • Mannen hebben 350 miligram magnesium nodig
  • Vrouwen hebben 280 miligram magnesium nodig

Wat zijn de voedingsmiddelen met relatief veel magnesium?

  • Pure chocolade: Met een percentage groter dan 72% zou ik pure chocolade wel regelmatig durven nemen. Neem geen andere vormen van chocolade! Deze bevatten veel suikers en andere toevoegingen.
  • Volkorenproducten: Deze producten bevatten zemelen. Juist de zemelen zijn rijk aan magnesium.
  • Noten en zaden: Deze voedingsmiddelen bevatten gezonde vetten en behoorlijk wat vitaminen en mineralen.
  • Melkproducten: Bevatten calcium en magnesium. Een combinatie van beide is ideaal!
  • Vlees: Vooral vis zoals wilde zalm en makreel is rijk aan magnesium
  • Groente en fruit: Zoals de avocado, banaan en spinazie.

Tot Slot

Magnesium is essentieel voor een goed functioneren van je lichaam. Het is namelijk betrokken bij 300 chemische reacties. Daarom zijn er uiteenlopende klachten aan te wijzen van een magnesiumtekort.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.