Home fitness oefeningen Is Een Roeitrainer Goed Voor Buikspieren? (+rug en knieën)

Is Een Roeitrainer Goed Voor Buikspieren? (+rug en knieën)

0
DELEN
Roeitrainer_Hammer Cobra XTR

Een roeitrainer is een geweldige manier om aan je gezondheid te werken. Dit is vooral omdat je meer dan 80% van je spieren gebruikt. Daarom wordt het ook wel een total body workout genoemd. Onlangs heb ik een roeitrainer gekocht voor thuis en nu vraag ik mij af of een roeitrainer ook goed is voor de buikspieren en daarnaast ook de rug en de knieën.

Dus is een roeitrainer goed voor je buikspieren? Een roeitraining is een Total Body Workout omdat meer dan 80% van je spieren worden gebruikt bij een roeibeweging. Met een roeibeweging train je jouw buikspieren, rugspieren, armspieren en beenspieren (waaronder spieren rondom de knieën) waardoor je conditie en kracht toenemen. De roeibeweging is soepel en niet belastend voor de gewrichten. Ook als je wilt afvallen is een roeitrainer een prima tool. 

Een roeitrainer is dus goed voor de buikspieren en beenspieren. Belangrijk daarbij is wel dat je de roeibeweging goed uitvoert. Een verkeerde houding kan op termijn blessures veroorzaken. Lees daarom verder en ontdek hoe de roeitrainer op een juist manier gebruikt zodat je meer resultaat ziet in je buikspieren en beenspieren.

Hoe train je de buikspieren met een roeitrainer?

Een roeimachine is ongeacht fitheid voor ieder niveau geschikt. Bovendien is een roeitrainer een van de betere fitnessapparaten om aan je conditie (en kracht!) te werken.

Met een roeibeweging voer je verschillende handeling uit waardoor je verschillende spieren gebruikt. De roeibeweging bestaat uit een afzet, trekfase en het terugrollen. En vooral bij het terugrollen gebruik je de buikspieren.

Roeitrainer_spiergebruik

In bovenstaande afbeelding zie je welke spieren er actief worden gebruikt. Per bewegingsfase is goed te zien welke spieren actief (rode markering) en passief(gele markering) worden gebruikt. 

De buikspieren worden bij het roeien voornamelijk gebruikt in de trekfase en bij het terugrollen. In de tweede fase van de roeibeweging gebruik je jouw buik- en rugspieren vooral. Je gebruikt je buikspieren om je bovenlichaam naar achteraan te bewegen.

Ook gebruik je de buikspieren bij het roeien om je lichaam strak rechtop te houden zodat je niet met een bolle rug komt te zitten. Dat is belangrijk voor een goede roeitechniek.

Zorg ervoor dat je per fase ook bewust nadenkt welke spieren je actief zou moeten gebruiken. Span deze bewust aan afhankelijk van de fase. Daardoor zal je training veel effectiever verlopen!

Welke andere spieren gebruik je met een roeitrainer?

Een roeitraining is zeer effectief omdat je veel spieren tegelijk gebruikt. Naast de buikspieren gebruik je ook nog actief of passief de volgende spieren:

Roeitraining – beenspieren en knieën

De beenspieren worden tijdens het roeien actief gebruikt afzetfase. Bij de afzetfase houd je het handvat recht voor je vast en zet je met je benen af. Haal in deze fase dus zoveel mogelijk kracht uit je benen!

De knieën worden zoals je merkt niet extreem belast. Je maakt wel een actief buigende beweging maar er komt niet extreem veel kracht op je knieën te staan. De beweging zorgt wel voor sterkere spieren. Roeien is goed voor al je beenspieren en dus ook goed voor je knieën.

Door je benen actief te strekken zal je met name de bil- en beenspieren gebruiken. Na een lange training kun je ook flink spierpijn krijgen in de hamstring en de schenen.

Roeitraining en rugspieren

De rugspieren worden actief gebruikt in de afzetfase en de trekfase. Tijdens de afzetfase dien je jouw rechte houding te handhaven. Ook komt er meer spanning op de rug en romp omdat de kabel die je vasthoud weerstand biedt.

Vervolgens komt er bij de trekfase nog meer spanning op de rug en romp. Wanneer je de hendel naar je toe trekt gebuikt je voornamelijk het bovenste gedeelte van jouw rug.

Ook dien je jouw rug in de goede houding te houden waardoor je eigenlijk je hele rug gebruikt.

Roeitraining en armspieren

De armspieren worden vooral gebruikt tijdens de trekfase ofwel de eindfase van de beweging. Daarbij gebruik je vooral je biceps die zorgen voor de buigende beweging van je armen.

Aan het einde van die beweging zal je je triceps meer gebruiken. Verder gebruik je de triceps vooral bij het strekken van je armen wanneer je terugrolt. De triceps werken dus mee maar de biceps zullen voornamelijk het werk doen in je bovenarmen. 

De onderarmen worden gebruikt om de hendel goed vast te houden.

Om zoveel mogelijk uit deze beweging te halen moet je jouw armspieren flink aanspannen maar ook je rechte rug behouden. Wanneer je jouw armspieren niet optimaal aanspant zal je veel snelheid verliezen in deze fase. Dat merk je niet als je op een roeitrainer zit maar zou je wel opvallen als je op het water traint.

Voorkom blessures met een goede roeitechniek

We hebben al een aantal keer genoemd dat je goed op je houding moet letten om blessures te voorkomen.

Veel voorkomende fouten bij het roeien zijn het inzakken, voorover buigen of achterover hangen met de rug. Het is echt heel belangrijk dat je met je rug een neutrale positie aanhoud. Dit betekent dat jij je rug recht houdt ongeacht de bewegingsfase. Daarvoor moet je de spieren rondom je romp goed aanspannen.

Hieronder delen we een video waarin goed wordt uitgelegd wat je houding moet zijn bij het roeien.

In het kort komt het erop neer dat de roeibeweging uit twee fases bestaat: de haal en recovery fase. Die zijn nog verder op te delen in de vier bovengenoemde fases. Voor elke fase hebben we een aantal houdingstips:

Aanzetfase (recovery): je armen steken recht vooruit terwijl je bovenlichaam licht naar voren beweegt. Let op je rug die je niet mag buigen. houdt je rug recht! Dus je strekt je armen, komt met je (rechte!) rug licht naar voren en buig de knieën. 

Afzetfase (de haal):  Je strekt alleen de benen. houd de rug recht en leun vervolgens licht naar achteren. Eindig met het naar je toe halen van de hendel.

Trekfase (finish): De benen zijn gestrekt en de handel is naar het lichaam toe getrokken. Het bovenlichaam leunt naar achteren. Schouders en nek zijn ontspannen. Het hoofd staat rechtop. Zorg ervoor dat je de schouders niet optrekt maar eerder naar beneden drukt bij de roeibeweging. Houd de polsen vlak.

Terugrolllen: Het terugrollen gaat in een vloeiende beweging over in de recovery fase. Houdt de rug te allen tijde recht.

Check de video om je de verschillende fases eigen te maken!

Gerelateerde vragen

Kun je afvallen met een hometrainer? De roeitraining is een echte compound oefening. Je gebruikt namelijk veel spieren tegelijk. Daardoor is een roeitrainer ook uitstekend geschikt om (veel) calorieën te verbranden. Hoeveel calorieën je verbrand hangt af van je training. Je kunt namelijk meer op kracht focussen of meer op conditie. Daarnaast is het wel zo dat je meer calorieën verbrand dan op een loopband of op een hometrainer.

Is roeitraining een krachttraining? Roeien is goed voor het hele lichaam. Bijna alle spieren worden aan het werk gezet. Hoe meer jij je spieren aanspant tijdens de roeibeweging hoe meer kracht je haalt uit de beweging. Elke fase kent enkele specifieke spiergroepen die extra worden aangesproken. Om je spierkracht te vergroten kun je het beste een intervaltraining doen. Je wisselt dan snelle herhalingen af met korte rustpauzes.

Tot Slot

Een roeitrainer is een zeer veelzijdig apparaat en kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Of je nu wilt afvallen, een betere conditie wilt of meer spierkracht wilt. Het kan allemaal met de roeitrainer. Bekijk daarom onze review over de beste roeitrainers van dit moment en start vandaag met het werken aan een gezonder lichaam!

Voor de beste hometrainer van dit moment ga je naar onze reviewpagina over de beste roeitrainer voor elk budget!

Roeitrainer voor elk budget >>

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.