Home motivatie Welke Belemmeringen Ervaar Jij Om Te Gaan Sporten?

Welke Belemmeringen Ervaar Jij Om Te Gaan Sporten?

0
DELEN
meer bewegen

Je weet eigenlijk wel dat je moet gaan sporten als je een beter figuur wilt en een gezond gewicht wilt bereiken. Maar wat kan het soms lastig zijn om die drempel over te stappen en daadwerkelijk te gaan…Welke belemmeringen ervaar jij en hoe kun je die omzeilen?

De meest gehoorde belemmeringen zijn tegenwoordig tijdsgebrek en energiegebrek. Tijdsgebrek is prioriteitsgebrek en heeft nauw verband met jouw reptielenbrein. Energiegebruik heeft te maken met ons eetpatroon, nachtrust en wat voor soort workout je doet. Er zijn een aantal manieren om beide belemmeringen te omzeilen en zelfs om te draaien naar motieven om te gaan sporten. 

Tijdsgebrek

Ook jij zal tijdsgebrek waarschijnlijk als een van je grootste belemmeringen ervaren om niet te gaan sporten. Wij komen er gewoon simpelweg niet aan toe om naast ons werk, na het zorgen voor de kinderen, nog een uur of anderhalf uur te gaan sporten. 

Wij zijn niet de enige die met tijdgebrek te maken hebben. In een onderzoek van K. Visser en R. van den Dool (2016) komt dit ook duidelijk naar voren. In de top 3 van belemmeringen om te gaan sporten staat een gebrek aan tijd. De oorzaken die daarvoor genoemd worden zijn: tijd benodigd voor werk, familie of vrijetijdsbehoeften.

Als jij een fulltime baan hebt dan kan het inderdaad lastig zijn om naast je baan ook nog eens te gaan sporten. Misschien moet je ook nog eens een half uur rijden om thuis te komen. Vaak is dan het dan al rond half 7. Voordat je nu gegeten hebt, misschien de kinderen naar bed gebracht, dan is het zo acht uur. Tsja, en eigenlijk wil je toch ook even een moment kunnen zitten na zo’n lange dag…

Maar misschien heb je ook nog andere hobby’s? Dat hoeft natuurlijk niet alleen maar een sport te zijn. Misschien doe je de administratie voor andere mensen of is je hobby beleggen, websites bouwen etc…

In dat geval heb je een zittend beroep en is het juist belangrijk om tussendoor even te gaan sporten. ik ervaar dat zelf ook. Ik maak informatieve websites in mijn vrije tijd. Daarnaast heb ik een kantoorbaan waardoor ik vrijwel de hele dag op mijn stoel zit. Dat is gewoon niet gezond voor je. Je lichaam is gemaakt om te bewegen, maar ook ook heel goed om zich aan passen aan wat je doet. 

Dus als jij de hele dag maar zit dan zal je lichaam zich adapteren aan het zitten, de hele dag! Dat geeft op termijn extra lichamelijke en gezondheidsklachten. Dan zal je dus mentaal zo sterk moeten zijn om een besluit te kunnen nemen en het sporten te plannen en dan ook echt te gaan. Maar dan is er nog altijd het stemmetje in je hoofd dat allerlei excuses bedenkt om maar niet te gaan sporten.

Reptielenbrein

Dit heeft te maken met ons oudste brein, het reptielenbrein. Dit is het oudste gedeelte van onze hersenen. Dit wil ervoor zorgen dat wij overleven. Dit is een belangrijke functie in veel gevallen maar kan ook in de weg zitten. Het houdt je in de comfortzone. Het zal er alles aan doen om je daarin te houden. Heel veel excuses komen naar boven als jij wilt veranderen en een ander patroon probeert aan te nemen. 

Op het moment dat jij je hiervan bewust bent, kun je al die excuses veel makkelijker los laten. Ben je ervan bewust dat dit stemmetje je altijd zal weerhouden van veranderingen. Laat dit stemmetje op de achtergrond draaien, maar weet tegelijkertijd wat je wilt. Je wilt veranderen! En omdat jij wilt veranderen zal je lichaam allerlei excuses bedenken om die oude patronen maar niet te hoeven los laten.

Dus wees ervan bewust, geef niet toe aan dit stemmetje en plan je acties en voer deze uit!

Een goede maar korte workout

Ook zijn er alternatieve en betere sportprogramma’s voor mensen die weinig tijd hebben. Heb je wel eens gedacht aan een zogenaamde HIT training?

HIT staat voor High Intensity Training. Dit is een ideale manier om tot 48 uur na de training vet te blijven verbranden, je body compositie te verbeteren en je metabolisme een opdonder te geven.

Een voorbeeld van een HIT training is de Kettlebell SWING. Dit is een van de beste oefeningen voor krachtopbouw, vetverlies, strakke buik en om je buikspieren zichtbaar te maken. Ook helpt deze oefening bij het atletisch vermogen.

Bij de Kettlebell Swing gebruik je een kettlebell om vanuit de heupen een swing te maken tot ooghoogte waarna je de kettlebell zo hard mogelijk naar beneden trekt.

Een goede vorm van een HIT training is de tabataprotocol. Dit houdt in dat je 20s volledige en maximale inspanning levert en 10s rust houdt. Dit doe je in totaal 8 keer. Totaal dus 4 minuten. Al bij de eerste swing ga je vol gas en geef je alles. Je maakt de oefening veel zwaarder als je actief naar beneden swingt.

hieronder een voorbeeld van een kettlebell swing. Ik moet wel toegeven dat wanneer je de oefening zelf doet, je minder zal glimlachen… 😉

Energiegebrek om te sporten?

Energiegebrek was voor mij altijd een reden om niet te gaan sporten. Ik wilde wel maar had simpelweg niet voldoende energie meer na een dag werken.

Als je geen kantoorbaan hebt dan is dat ook een goede reden. Als je in de bouw werk, of schoonmaker bent, dan ben je de hele dag intensief bezig. Waarom zou je dan nog moeten gaan sporten? Je hebt toch al voldoende lichaamsbeweging gehad die dag?

Toen ik nog geen kantoorbaan had dacht ik er ook zo over. Maar toch is sporten iets heel anders voor je lichaam en geest. Je gebruikt je spieren op een andere manier wat zelfs kan helpen bij je dagelijkse werk. Ik heb ervaren dat sporten je werk juist kan ondersteunen. Als je krachttraining doet, gebruik je spieren op een andere – betere – manier dan de hele dag in een bepaalde houding hetzelfde werk doen. Vaak levert dat juist de klachten op. Als je nu door middel van sporten je spieren op een andere manier gebruikt en kan verstevigen dan zal je daar zeker baat bij gaan hebben.

Niet alleen je lichaam heeft baat bij sporten. Ook is het geestverruimend en stress verlagend om te gaan sporten. Even afstand nemen van je werk, je zorgen en je gezin. Heerlijk! Sporten brengt je ook in een andere omgeving en misschien doe je daardoor wel nieuwe interessante contacten op!

Hoewel ik vaak weinig energie ervaar gedurende dag, kan ik ’s avonds na een uur sporten bergen werk verzetten. Ik voel mij na het sporten vaak veel fitter dan dat ik mij gedurende de dag heb gevoeld! Als jij dat ook hebt dan zou je eens kunnen proberen om ’s ochtends te gaan sporten. Als dat natuurlijk mogelijk is!

Manieren om energiegebrek aan te pakken

Er zijn natuurlijk ook andere manieren om overdag, maar ook ’s avonds meer energie te ervaren. Hier even een aantal manieren om snel je energiegebrek aan te pakken:

  • Drink voldoende water: Vermoeidheid kan een teken van uitdroging zijn. Let er eens op dat je per dag minimaal twee, maximaal 3 liter water drinkt. Daarbij kun je wat Keltisch zeezout toevoegen om je natrium/kalium balans op peil te houden. Beide mineralen ondersteunen de vochtbalans van je lichaam.  
  • Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel: Als jij weinig energie ervaart gedurende de dag dan kan het zijn dat er niet voldoende suiker in het bloed om gaat. Dit kun je oplossen door de insuline sensitiviteit omhoog te brengen. Hoe kun je dit doen? Door minder geraffineerde suikers te consumeren en regelmatig een training te doen waarbij je veel lactaat (verzuring) opbouwt.
  • Optimaliseer je slaapomgeving: Hoe vaster en hoe dieper je slaapt, des te meer is het lichaam in staat om te herstellen en overdag energie te produceren. Er zijn een aantal factoren die effect hebben op de kwaliteit van slaap. Zorg in ieder geval voor een licht en geluiddichte slaapkamer. De ideale slaaptemperatuur is 16 graden. Zorg er verder voor dat je regelmatig je beddengoed verschoont en dat je de slaapkamer stofvrij houdt.
  • Meer bewegen en sporten: Onderzoeken wijzen uit dat mensen die actiever zijn en fanatiek sporten meer energie ervaren gedurende de dag. Dus wanneer je een actief leven leidt, zal je een betere nachtrust hebben.
  • Regelmatig eten: Door meerdere eetmomenten in te bouwen, heeft je lichaam continue de beschikbaarheid over voldoende voedingsstoffen. Probeer vijf tot zeven keer per dag te eten. Hierdoor zal je stofwisseling omhoog gaan en je body compositie verbeteren.

Een laatste woord

Als jij verandering wilt dan zal je actie moeten ondernemen. Wees je ervan bewust dat het reptielenbrein er alles aan zal doen om je te weerhouden van veranderingen.

Als je mindset op orde is zal je energiegebrek moeten aanpakken. Dit kan op veel verschillende manieren. De basis voor een goede start van de dag is een goede nachtrust. Daarna zorg je voor een goed en gezond eetpatroon. Dit kan bijvoorbeeld met de recepten van de afslankreceptenbijbel. Probeer bijvoorbeeld eens een een gratis weekmenu. Of bekijk mijn review. Als je direct wilt beginnen volg dan de tips op in dit artikel.

Succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.